Back on track

Första "riktiga" föreläsningen idag. Den handlade om ämnesdidaktisk forskning och literacy. Den berörde saker som vi pratat lite grann om tidigare, men vi gick djupare in på det den här gången. Väldigt intressant. Det ska bli intressant att läsa Heath's bok sedan, som handlar om just literacy.

Jag tillbringade förmiddagen på biblioteket med att läsa i "Kampen mellan högt och lågt" som handlar om litteratursociologi. Boken är ganska svårläst, mycket byråkratisvenska (bara ett ord som autonomidoktriner :P) och sådär, men när man väl kommer in i den är den intressant.

Vi har massor att läsa den här delkursen och c-uppsatsen har blivit förvandlad till en d-uppsats, bara sådär, men nu när jag väl börjat läsa och sätta mig in i det så känns det bra. Jag vet att det är det här jag vill syssla med och alla löjliga idéer om att bli ingenjör är begravda. Jag känner att jag är på rätt spår nu. Och just det här med skrivutveckling och olika språkliga samhällen är så himla intressant! Visste ni att Somalia bara har haft ett skriftspråk sedan 1972? Och att det är krav på att läs- och skrivprocessen ska uppmärksammas i alla skolämnen, inte bara i svenskan? Det står i styrdokumenten. Det känns bra att vara tillbaka i banan igen :)

Ikväll är det aikido, och trots att folk tycker att jag ska gå på lärarförfesten på Bolmens med dem så hoppar jag. Två timmar aikido känns mer behövligt, detssutom tycker jag inte det är sååå himla roligt att festa längre. Det har liksom tappar charmen lite grann, även om Thomas försökte fresta med att det var en overallsfest ikväll :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0