Frost.

image1

När jag vaknade i morse och drog upp persiennen såg jag hur hustaket mitt emot var vitt och gräsmattan hade också fått vitt i håret. Den första nattfrosten har kommit. Det är mysigt och vemodigt på något sätt. Jag gillar hösten. Jag var tvungen att leta fram en gammal dikt.

En lätt dimma vilar över trädgården
Den nyvakna solen kan ännu inte tränga igenom de fuktiga, lågt svävande molnen
Det är kallt ute och gräsmattan har dagen till ära klätt sig i vitt.
Likaså har taken och trädens grenar.
Det är vinterns första morgon.
Det kommer att dröja ett tag till innan snön börjar falla, men den första frosten har kommit.
Från hela trädgården hörs tyta suckar.
Träden suckar av lättnad, när de nu äntligen får gå till vila tills vårsolen väcker dem.
De sista blommorna suckar en sista gång innan de sänker sina ståtliga huvuden för att aldrig mera vakna. Gräset suckar och andas ut luft för att - utan reslutat - försöka smälta det kalla vita som lagt sig som en mössa över det gröna håret.
När solen väl orkat upp en bit till kommer den att jaga bort de fuktiga dimmolnen och smälta frosten.
Än är det inte riktigt vinter.
Den har bara kommit med en föraning och gjort sig påminnd.
Än ett litet tag stannar sommaren kvar.
Än ett litet tag...
(skriven hösten 2002)

Styrelsemöte om ungefär två timmar. Jag har egentligen ingen lust, för jag har huvudvärk, men jag har skölt ner två alvedon med lite coca-cola så förhoppningsvis mår jag bättre tills dess.

********************kl. 21:22**********************


Styrelsemötet tog längre tid än jag trodde, så jag missade Andra Avenyn. Tänkte göra en kopp te nu och titta på avsnittet på SVT Play :)

Jag lade till en bild jag tog i morse, fem i åtta på frosten utanför mitt fönster :O)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0