VVT igen

Ett utrdag från en pågående diskussion i VVT's spelledarråd...

A: Läste du ens inläggen jag citerade? Brukar du över huvudtaget läsa L's inlägg, eller andras inlägg som är lika korta? Menar du på fullaste allvar att det kan kallas för kvalitet?
L: För att förtydliga för dig A, så påstod jag aldrig att jag hade skrivit bra inlägg. Jag kritiserade regeln över lag. Jag är per princip emot att det ska finnas en minimilängd. Visst, det blir oftare bättre inlägg om man skriver längre, det kan jag hålla med, om men jag tycker det är bättre att faktiskt skriva något så att lektionen fortsätter och att man uppmuntrarfolk till att skriva över huvud taget. (Men sen kanske det har lite att göra med att jag är blivande svensklärare och tycker det är, rent ut sagt, jävligt viktigt att folk vågar läsa och skriva över huvud taget på sin fritid, oavsett längd och innehåll, eftersom det tränar upp ens språkliga utveckling.)
Vad gäller det här om ett visst antal rader, ska det tvunget finnas en minimiregel, sätt ett visst antal tecken istället, så spelar det ingen roll vilken skärm, webbläsare eller upplösning man har.

M: för det första; man är inte här för att VVT är ett tvång, det ska vara kul så jag tycker det verkar bättre att antränga sig när man har lust.
För det andra, blivande svenskalärare och allt, så tror jag du lika mycket som jag inser att korta inlägg i den stilen är knappast givande till den språkliga utvecklingen...

L: Eftersom folk här uppenbarligen gjort det till en sport att missförstå mig så tänker jag inte ens försöka förklara mig längre.

T: M: Fast en del saker är mer eller mindre tvång - om man vill vara med. Allt är inte roligt. Prövningar av diverse slag är inte alltid det. Lektioner som ingen annan vill ge och inte har anledning att ge. Ajah-specifika lektioner, t.ex. Måste man ju göra även om man inte har lust. Det är väl sånt som kan tendera att få bristande kvalitet, ibland. Om man verkligen inte vill, men är tvungen att göra det.

L: Varför ska det finnas minimikrav på en lektion men inte på andra typer av spel, t.ex. en prövning? Visst, prövningarna ska visa rollspelskapacitet o.s.v. men det finns inte uttryckt att ett inlägg ska innehålla ett visst antal rader, utan bara "bra rollspel"?

A: Jag tycker självklart riktlinjer som dessa ska gälla SAMTLIGA spel och inte enbart lektionerna. Sedan om inte det framgick i mitt första inlägg ber jag om ursäkt för, men jag skrev det ju delvis i egenskap av NF och då är lektionerna det viktigaste. Man ska absolut skriva mer ön några fjuttiga rader i en prövning - kanske inte de avslutande inläggen när man säger hej då men i själva spelet så.

T: Prövningarna ska ju visa rollspelsförmåga hos den som prövas. Skrivar man bara inlägg på 1-3 rader har man ingen rollspelsförmåga, för jag har inte sett ett spel med enbart så korta inlägg som blir bra, ger tillräckliga svar på frågor och ett tillräckligt djup till karaktären. Razz Prövningar brukar ju kräva ännu längre inlägg än lektioner, i de flesta fallen.
En rollspelsguide blir ju liksom en guide till hur man rollspelar i vvt; gällande allt. Och prövningar tillhör lektionssystemet så det räknas ju in under samma sak också. Och det är väl där man kan ställa krav; vill folk spela vanliga spel och inte orkar engagera sig så mycket, eller bara vill spela halvseriöst ... go for it. Så länge det inte är något som ska godkännas, liksom, och det ska inte vanliga spel Razz

A: Ja, jag menar inte att vi ska tvinga folk som bara spelar kul spel att skriva låååånga inlägg - men i lektioner, straff, utvärderingar, prövningar och upphöjningar och liknande

B: jag tog för givet att folk förstod att 3-4rader i ett postat inlägg betydde 3-4 rader i ett postat inlägg i forumet Rolling Eyes










Ett klassikt exempel på hur det ser ut...två personer (S & A) gör sitt bästa för att bestämma saker så fort och smidigt som möjligt, och då andra personer (L) visar sig ha andra åsikter än dem, då ska man igonrera det för "det är inte värt att diskutera, och du tillför ändå inget vettigt till den här diskussionen". Inlägget om antal tecken har de valt att inte ens kommentera, mer än "men vi har tidigare haft antal rader och det har fungerat bra." Nej! Det har inte fungerat bra, för då hade vi inte tjaffsat om det här. Och att samma person bara en vecka tidigare sa saker i stil med "men VVT förändras, det är inte som när du började en gång i tiden" är bara löjligt, Vadå hyckleri?

och den här diskussionen kanske inte verkar så harmfull egentligen, men det är bara en av många som har varit den senaste tiden där två personer gör sitt bästa för att sätta sig över en annan och som dessutom vägrar lyssna när personen påstår att hon känner sig kränkt. Att dessa två personer sitter som SL för två olika delar av rollspelet är det som gör det mest skrämmande. Maktutövningen är på högsta nivå, de håller ungefär samma standard som studentkåren *himlar med ögonen* Och det är inte första gången i VVT's historia något sådant inträffar. För några år sedan sade T samma sak och Y och J, och I har haft samma åsikter om J och S när de satt på SL-posterna.

Jag har varken lust eller ork med fler sådana diskussioner. VVT är inte vad det har varit. Jag har haft sex jätteroliga år och träffat två av mina närmsta vänner via föreningen, men det känns inte värt det längre. Tyvärr.

Kommentarer
Postat av: maria

hej... tänkte bara höra om emil har mer koll på när han ska åka hem om de finns möjlighet för mig att låna böckerna eller om ja ska beställa dom... =)

2007-09-19 @ 19:27:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0