Lärarutbildningen i ett nötskal

Visst är det intressant att de absolut sämsta lärarna vi har haft på högskolan (Ingrid Nilsson (även om hon bättrat sig från första gången vi hade henne), Christina Lövdén och Hans Gunnarson) har varit de vi haft under utbildningsvetenskapen. Det är också bara under UTBV-kurserna som lärarna har fått för sig att inte följa uppsatta regler, som det här med obligatoriska föreläsningar som jag redan har ältat till förbannelse. För att inte tala om Christinas kommentar "jag har ingen litteratur till mina föreläsningar".

Nåja, nu var det inte det jag skulle gnälla över den här gången, utan den enorma bristen på kompetens och struktur som återigen visat sitt fula ansikte på LUT (säga vad kvinna vill om HUM, men det enda jag egentligen har att anmärka på där är deras brist på öppettider). För det första är hemsidan otroligt dåligt strukturerad och det tog mig nästan tjugo minuter att leta upp den sida där information stod, bara för att sedan inse att informationen om den uppgift jag ville ha tag på inte fanns med *suck*. Jag tycker det är för jävligt att vi ska behöva ägna mer tid åt att leta efter uppgifterna på internet (ge oss dem i handen för fan!) och tolka dem än att faktiskt skriva dem.

För det andra är jag duktigt irriterad på skolmejlen. "Med det nya systemet ska ni inte få lika mycket spaminlägg". My ass! Jag får MER spam via det här systemet än med det gamla. Jag kollade min mejl i förrigår, och idag när jag kollade igen hade jag nio nya mejl. Ett av dem var från Ingrid Nilsson och de resterande åtta var spam. Och då har jag inte räknat med de tolv jag tömde från spamkorgen.

Det som gör mig allara mest irriterad dock är att nån kålrot har bestämt att vi ska ha lektion i Varberg av alla ställen på måndag, med motivationen "den lektionen har alltid legat i Varberg, för Teater Halland ligger där." Varför kan då inte Teater Halland göra precis som Dans i Halland och ta sig till högskolans lokaler? Jag menar, visst, om det hade varit en heldag hade det varit en sak, men nu handlar det om en lektion på 80 minuter. Resan dit ligger på drygt en och en halv timme fram och tillbaka, och den ska vi tydligen pröjsa själva. Inte okej. Jag gnällde lite för Staffan igår och han påminde mig om "lagen om avigiftsfri utbildning". Bara för skojs skull googlade jag lite på det, och dettta hittade jag på HH's egen hemsida:

"Enligt 1 kap. 10 § högskoleförordningenlänk till annan webbplats skall högskoleutbildning vara avgiftsfri för studenterna. Det innebär att inga utbildningsmoment får avgiftsbeläggas eller bedrivas på sådant sätt att det i praktiken blir fråga om uttag av avgift. Högskolan bör lämna bidrag för resor och eventuella fördyrade levnadskostnader. [...] Kan inte högskolan lämna betydande bidrag vid mer omfattande, obligatoriska, resor måste ett kostnadsfritt alternativ finnas." (källa: http://www.hh.se/utbildning/arstudent/studentstod/studenternasregelbokreglerforstudier/underdinutbildning/avgiftsfriutbildning.2345.html )

Så är det med det. Jag tänker gå och gnälla lite hos Sauron (studenkåren) senare idag. Nu borde jag dock ägna mig åt den förbannade fallbeskrivngen som inte tycks gå att påbörja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0