Funderingar kring upphovsrätt

Ett års fängelse och 30 miljoner kronor i skadestånd blev det i Pirate Bay-domen. På sätt och vis tycker jag det är bra. Artister/konstnärer/författare och andra skapare ska få betalt för det de gör. Tyvärr är det allt för ofta deras bolag som roffar åt sig pengarna och artisterna tjänar inte så mycket som de borde.

Jag tycker upphovsrätt är jättebra, och den ska det värnas om! Folk snor allt de kan, och de hade gjort det ännu mer om upphovsrätten inte funnits. Jag har inte velat lägga ut delar av Hazela-berättelsen här, eftersom jag är rädd att någon ska sno materialet innan det är färdigt. Att någon däremot skulle ladda ner boken och läsa den när den väl blir färdig är en helt annan sak - det skulle göra mig glad. Någon tycker att det jag skrivit är tillräckligt bra för att de ska vilja läsa det. Men bara för att jag tycker att man lätt, och framför allt billigt, ska kunna få tag på t.ex. filmer och musik betyder det inte att jag tycket det är bra att det jag gjort blir plagierat.

Detta leder mig osökt in på Piratpartiet. En del av deras politik tycker jag är jättebra. Andra punkter tycker jag verkar ogenomtänkta. Jag har däremot bestämt mig för att rösta pirat i EU-parlamentsvalet i juni. Det hade varit nyttigt för de bakåtsträvande, konservativa gubbarna och tanterna i Bryssel att någon kom in och rörde om i grytan.

Nu får det vara slutfilosoferat för ikväll. Emil har lagat mat och tycker jag ska göra honom sällskap. Och det luktar jättegott =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0