En ny termin

Första skoldagen idag. Vi gick från tio till tre, och det är en av våra längsta dagar, vilket säger något om hur schemat för den här terminen ser ut. Jag läser varken biologi eller kemi (tack och lov!), så jag börjar 8:15 varje fredag, och 10:00 resterande dagar. Utom onsdag för då är jag helt ledig, fram tills CAD-kursen börjar. Tisdag slutar jag klockan fyra, måndagar kvart över tolv och fredagar halv ett. Lagom. Jag läser fysik fyra dagar i veckan och matte tre. Det är mycket som ska hinnas med - 150 gymnasiepoäng fysik och 150 poäng matte (halva C-kursen och hela D-kursen). Idag har vi gått igenom vågor och pulser i fysiken, samt praktiskt funktion av derivata i matten. Derivata är ganska kul när man väl förstår det.

Den mesta matten är faktiskt ganska kul när man väl förstår den. Anledningen heter SYSTEM! Matematik bygger på system. Hitta systemet - se mönstret och lös skiten. Jag har dock lite svårt att komma ihåg alla system i huvudet, i synnerhet när det gäller bråkräkning och potenslagar, men jag har ändå lyckats betydligt bättre än vad jag trodde. Jag fick VG på matte B, och jag har sedan tidigare ett VG i matte A, och nu gäller det bara att hålla måttet på kursproven i C- och D-kursen också, no pressure, haha.

Vart jag ville komma var i alla fall att matematik passar mig betydligt bättre än utbildningsvetenskap (skitkurs), för det är begripligt, logiskt och systematiskt. Och framförallt är det strukturerat. Jag behöver struktur, något som i hög grad saknades inom utbildningsvetenskapen. Intressant nog, när jag nu ändå är inne och ältar om lärarprogrammet, har jag fått reda på att vissa från min gamla klass ser mig som en "fiende" mot lärarprogrammet. Ni är ganska roande ibland, vet ni om det? (Och jag vet att en del av er faktiskt läser här, så jag kan inte låta bli att provocera er lite :P ) Och jag har fått klargjort för mig att det gällde att jag hoppade av och talade om precis vad jag tyckte och tänkte om programmet, och inte något mot mig "personligen". Lät det flummigt? Tja, det kom från en lärarstudent, vad kan man förvänta sig? ;) Notera smileyn. Jag ger egentligen blanka fan i programrivaliseringen och stereotyperna (undantaget under nollningen) för de stämmer bara i åtta fall av tio. Ekonomernas frisyrer är dock undantagna. Jag tror det beror på att jag har gått på Spyken.

I alla fall. Jag har varit duktig och beställt kursböcker idag också. 1148 spänn gick det på. Suck. Men å andra sidan behöver jag bara beställa en gång den här terminen. Alltid något.

Nu borde jag egentligen snart gå och lägga mig och min trasiga vänsteraxel har en dålig dag och gör ont. Men jag tänker i alla fall sätta mig och spela datorspel en stund. Jag förtjänar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0