Tillämpningen av derivata

Jag hade inget bättre för mig i eftermiddag (eller jo, egentligen, men det ignorerar vi till imorgon), så jag och Emil klämde tre avsnitt av NCIS. Fast jag såg egentligen bara 2½, för sedan somnade jag på soffan, så nu är min nacke stel och gör ont igen, skithög.

I alla fall, i skolan de senaste två dagarna har vi ältat derivatans tillämpningar. När jag tittade på NCIS pratade de om sådana saker som jag suttit och deriverat fram idag - hur man får fram maxhöjden som en kropp som slungas iväg kan uppnå, och hur mycket man kan få i intäckter om man sätter inträdespriset till en viss summa. Derivering alltihop. Kul att se att det faktiskt finns nytta med det man lär sig i skolan. Vi vet ju allihop att bara för att lärarna säger att man har nytta av det så betyder det inte att det är så, eller hur? Se bara på utbildningsvetenskapen :P

På tal om det var jag duktig och betalade min kåravgift idag, och då träffade jag på Torsken. Jag läste Utbv. med henne förra våren, och precis som jag har hon tröttnat på lärarutbildningen, p.g.a utbildningsvetenskapen, och tagit ett uppehåll. Ett långt uppehåll. Hon tyckte jag var modig som vågade göra något annat (vilket för övrigt Elisabeth på Studenthälsan tyckte också).

Jag minns inte om jag skrivit det, men jag tycker det är ganska underhållande, så jag kan skriva det igen. Petter håller på med någon sorts övertalningskampanj i det dolda. Han försöker få med mig i en gasque-grupp de försöker dra ihop inom S.K.O.L.K., och han kommer med små, små brasklappar om lärarutbilningen när jag minst anar det. Och när han var här och lagade välkomna-hem-middag åt mig och Emil förra veckan lämnade han en kvar en påse från LR i köket. Jag är honom på spåren, och det är ganska roande. Papperspåsen hamnade i återvinngen. Och Petter (jag vet att du läser det här :P), sådana övertalningskampanjer har mamma och pappa bedrivit mot mig sen jag var ett. När jag var tre slutade dem fungera och har resulterat i rakt motstående syfte - jag blir mer och mer säker på vad jag inte vill göra :P

Nåja. Magen kurrar lite. Dags att beställa pizza kanske?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0