Filmrecension: The Gamers: The Dorkness Rising

Detta inlägg är flyttat från en gammal blogg. Ursprungligen publicerat 2008-10-02

-----------------------------------------------

Titel: The Gamers: The Dorkness Rising
Regissör: Matt Vancil
Manusförfattare: Matt Vancil
Bolag: Anthem Pictures (med Epic Level Entertainment och Dead Gentlemen)
Inspelningsår: 2007/2008
Betyg: 3 av 5

Handling:
Uppföljaren till The Gamers, en hysteriskt rolig rollspelsparodifilm som florerat runt på internet ett bra tag. I The Dorkness Rising är det Kevin (han som spelade alven i förra filmen) som är spelledare för en grupp rollspelare med dåligt rykte. Deras karaktärer har en tendens att dö. Gruppen belsutar sig därför för att ta med en ny spelare, en tjej vid namn Joanne. Givetvis blir det förväxlingar och dåliga raggningsrepliker, men Joanne och hennes karaktär Daphne visar ganska snart var skåpet ska stå.

Omdöme:
Jag tror att man bör vara en sann rollspelsnörd (mer eller mindre) för att uppskatta någon av Gamers-filmerna. Med det sagt tycker jag att den här filmen spinner vidare på roliga rollspelsklichéer som power gaming och "tjejer kan inte rollspela ordentligt", och givetvis omkullkastar dem.

Den här filmen är betydligt mer påkostad än den första Gamers-filmen, och betydligt längre. Dock är den inte lika rolig. Jag blev lite besviken, men det kan ha varit på grund av mina höga förväntingar. Visst var filmen kul, men inte så vansinnigt rolig som jag föreställt mig. Och en timme och 45 minuter känns lite väl långt för en film av det här slaget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0