Äckliga kryp!

Jag pratar inte om spindlar den här gången, men nästan... spindeldjur.

Jag och mamma var ute och gick innan, och efter att vi passerat ett ganska snårigt ställe hade jag plötsligt sju fästningar krypandes på byxbenen. Mamma fick borsta bort dem och jag har inte sett någon som har fastnat än, men man vet ju aldrig. Som tur är finns det inte TBE utspritt på Österlen (bara enstaka fall rapporterade).

Det finns det däremot i Karlskrona, dit vi ska och lajva om ungefär en månad. De som ska vistas i skog och mark där rekommenderas att vaccinera sig, därför tänker jag på måndag ringa till vårdcentralen och se om de kan utföra en sådan vaccination på mig och Emil. Kan vi få tid veckan efter jag kommit hem hinner vi få båda doserna innan det är Abderon, och det är bra.

Jag är visserligen spruträdd som få, men att ha TBE är värre än sprutor. Dödligheten är bara 0,5% men ungefär 40 % av de som drabbas får bestående men, som t.ex. minnesstörningar, balansrubbningar och hörselnedsättning. Eftersom TBE är ett virus (till skillnad från borrelia och erlichia, som är bakterier) kan det inte botas med antibiotika. Har man däremot haft TBE en gång är man som regel immun mot det. Borrelia och erlichia kan man dock få flera gånger.

Mer information om fästingar och vaccination hittar ni här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0