Snart går jorden under! ....eller?

Petter, det här inlägget är till dig, efter alla diskussioner om mänsklighet och civilisation som vi har haft.

Svenska Wiccas forum läste jag ett inlägg om att jorden kommer att gå under 21/12 2012.

Jag orkar inte rabbla upp all fakta som stod där, så jag nöjer mig med att länka till "ursprungssidan": här. Jag tycker inte det är lönt att länka till inlägget på SWs forum, eftersom man måste vara inloggad för att kunna läsa där.

Jorden har funnit i ungefär 4,5 miljarder år. Om jorden skulle gå under varje gång planeterna stod i just den här linjen (som enligt hemsidan inträffar ungefär vart 26 000:e år) skulle den ha gått under ungefär 153846 gånger vid det här laget. Att den bokstavligen skulle gå under p.g.a "gudomlig" eller kosmisk inverkan har jag således svårt att tro.

Om man tittar runt lite på den där hemsidan kan man bl.a. läsa att polerna ska byta plats. Det kan hända. Omvänd polaritet har inträffat förr i jordens historia. Däremot finns det på samma sida en artikel med titeln May 21, 2011 - Judgement day. Motsägelsefullt?

Jag skulle kanske bli lite rädd om sidan faktiskt var proffsigt och snyggt gjord, men allvarligt talat - jag hade kunnat göra en snyggare sidan än den där. Och om den inte haft så många kristna referenser utan fler vetenskapliga. Kristna har med hjälp av bibeln "förutspått" jordens undergång i en "nära framtid" sedan den skrevs - det finns "bevis" i bibeln för att jorden skulle gå under både 1666 och 1999. Så vitt jag vet har det ännu inte inträffat.

Att någontin ovanligt kan inträffa kan jag möjligen gå med på, men jordens undergång...nja. Jag vill minnas att jag och Petter vid något tillfälle diskuterat att människor är som kackerlackor - för dumma för att dö ut. Jag tror att vår civilisation någon gång kommer att gå under. Högkultuter har kommit och gått i cykler genom värdshistorien - titta bara på Nil-kulturen och Romarriket - och vår kommer att gå någon gång. Även om det skulle hända 2012 tror jag inte att mänskligheten i sig skulle dö. Vi skulle få det jävligt tufft i några århundraden, men vi skulle banne mig överleva. Vi är för korkade för att utrotas och det i sig är väl en tröst? ;)

Äsch, skit i alla domedagsprofter nu - de har funnits så länge mänskligheten har funnits - gå ut i solen var glad istället. Gå och ta dig ett bad och njut av att det finns en massa jordgubbar man kan äta upp. Det är sommar för fan!





Kommentarer
Postat av: Moa

scoutläger...

2009-06-22 @ 22:28:52
URL: http://godisikopp.blogg.se/
Postat av: Petter

Meh, blev trött bara av att se sidan. Läste inte så mycket. Sorry! Men fanatiker och domedagsprofeter tråkar ut mig. Om nåt särdeles illa skulle hända nåt av de där datumen, än sen då? Skulle vi jubla över att vi "visste" att det var på väg och råkade ha rätt? ;)Klen tröst, tycker jag nog. Hehe! OM nåt händer 2012 är det enligt min åsikt antingen dålig timing eller nån domedagsprofet som själv bestämt sig för att det är dags för nåt domedagsskojsigt. =D

2009-06-24 @ 10:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0