Ipred-lagen, inlägg 2

Jag ångrade mig! Jag läste igenom en artikel från wikipedia-länken i förra inlägget och kom på precis varför jag tycker så otroligt illa om den här lagen. Det handlar inte om snålhet, om att "kultur ska vara tillgängligt för alla" eller något sådant tjaffs, utan om personlig integritet.

För min del kommer det aldrig någonsin att vara okej att ett bolag som t.ex. Universal ska kunna få ut min IP-adress och tvinga mig att betala en massa pengar för att jag laddat ner ett album från någon av deras artister. Det är inte deras sak. Brott och brottslingar är något som poliser och jurister ska ta hand om (de är utbildade till det), inte folk från Universal.

Ipred-lagen är dessutom redan föråldrar, trots att den inte trätt i kraft ännu. Varför då, undrar ni kanske? Jo, för att tekniken hela tiden kommer att ligga ett steg före. Den ligger redan nu ett steg före. De stora fildelarna, som är de man vill komma åt med denna lag, vet hur de ska göra för att skydda sina nätverk undan lagens långa arm, och tro mig - de gör det redan!

Det är självklart att skådespelare, musiker, författare och andra upphovsmän ska få betalt för det de gör. Jag skriver själv och jag vet hur förbannad jag skulle bli om någon skulle sno mitt verk. Men det här är inte rätt väg. Tyvärr har jag heller inget bra förslag på hur man skulle kunna göra istället - i nuläget.

Och när vi nu ändå är inne på det - när kasettbandspelaren och videon kom skrek film- och musikbranschen om att de skulle gå under, och vi vet alla att så inte blev fallet. I så fall hade de inte kunnat skrika så högt den här gången heller ;) Till er vill jag säga: Häng på tåget istället för att motarbeta alla moderniteter! Annars kommer ni bara att stå som förlorare i slutändan (igen).

Jag vill avsluta detta inlägg med att länka till en mycket underhållande bild.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag hoppas att du är medveten om att de redan har gjort som med kassettbandspelaren för att komma förbi det här - du betalar redan idag "kassettavgift" på alla former av lagringsmedia - hårddiskar och andra minnen, brännbara cd- och dvd-skivor... Så att artister och andra ska få sin ersättning eftersom de räknar med att du kommer använda utrustningen för att göra säkerhetskopior på verk du redan betalt för... Jag ser inte problemet i att utöka det till att inkludera alla verk och inte bara de du har stående i bokhyllan i annan form...

2009-03-31 @ 22:23:14
URL: http://busdjuret.blogg.se/
Postat av: dakka

Det sjukaste är inte att privata företag kommer kunna utföra polisens arbete. Det sjukaste är att bevisningen som kommer krävas är skrattretande. De kommer att binda IP-nummer med personlig identitet. T ex hos dig och Emil. Om någon av er laddar hem något och Universal får för sig att processa mot er, så kommer de att göra det mot den som IP-numret är registrerat på, alltså inte nödvändigtvis den som har utfört "brottet". Låt mig inte ens gå vidare på hur felknullat det kan bli med okrypterade trådlösa nätverk.



Det är så jävla skrattretande att jag inte vet var jag ska ta vägen. Kommer antagligen att börja använda någon VPN-tunnel, kanske IPREDator.

2009-04-01 @ 08:50:51
URL: http://dakka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0