Nummer 11 till 20

Azerbadjan: Arash & AySel - Always on my mind
Den här låten gillar jag! Den är riktigt, riktigt bra, och jag tror faktiskt den kan ha en stor chans. Lustigt nog är det nästan lika mycket svenskt inblandat som i Sveriges nummer - svensk koreograf, svensk kläddesigner och svensk sångare.

Bosnien-Herzegovina: Regina - Bistra Voda
Ännu en ballad. Den är bra melodiskt, men den slår inte Island. Av någon anledning påminner sångaren mig lite om Gutman. Det är något med munnen tror jag.

Moldavien: Nelly Ciubano - Hora din moldova
En låt med tydligt inslag av östeuropeisk musik. Den är okej, inte sämst, men inte heller bäst. Fast jag gillar dansarna.

Malta: Chiara - What if we
Jag gillar låten, och hon sjunger bra. Jag tror att den här har bra chanser. Eller, åtminstone tycker jag att den borde ha det :P

Estland: Urban Symphony - Rädajad
Är det bara jag, eller går väldigt många (typ alla?) av de slaviska ländernas ballader i moll? Bortser man från det, och att jag inte förstår ett dugg av vad de sjunger om, är låten faktiskt ganska vacker. Jag gillar slingorna och stämmorna i den,

Danmark: Brinck - Belive again
Den här låten skulle tydligen vara skriven åt Ronan Keating (eller någon irländsk artist i alla fall) och det hörs faktiskt lite i den. Nu ska man ju egentligen inte generalisera, men eftersom varken jag eller den här bloggen är politiskt korrketa så...
Låten tilltalar mig och de har riktiga instrument på scenen, yey! Det är musik på riktigt!

Tyskland: Alex Swings and Oscar sings - Miss kiss kiss bangs
Detta nummer ska tydligen inte vara så politiskt korrekt det heller, men det är Tyskland, så vem är förvånad? De hade, enligt uppgift, blivit ombedda att "städa upp" i numret. Kunde de inte städat bort hans byxor då, för de är fruktansvär fula. Dansarnas kläder också, för den delen. De kanske borde gjort som Azerbadjan?

Turkiet: Hadise - Düm tek tek
Fladdrande tyger, starka färger, höftskakande och trummor - med andra ord singerat Turkiet. Den är betydligt bättre än de dåliga slaviska balladern (nähe?!) och jag gillar skarpt hennes sätt att sjunga "d'um tek tek". Någon gång skulle jag vilja lajva en roll med sådana kläder...fast kanske lite mer tyg i dem. Det är kallare i Sverige än i Turkiet.

Albanien: Kejsi Tola - Carry me in your dreams
Koreografin är minst sagt skum. Den hade nog passat bättre i Cats. Eller Ciruqu de Soleil. Vad gäller kostymerna väljer jag att citera Emil: "Vad fan är det där för en blå pyjamas?!". Det sammanfattar det ganska bra. Jag säger nja...

Norge: Alexander Ryback - Fairytale
Toner av nordisk folksmuisk...jag smälter. Tyvärr går det över nör han börjar sjunga. Texten är bra, men hans röst gör den inte riktigt rättvisa. Och den här låten skulle vara förhandstippad...? Överreklamerad, säger jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0