Bokrecension: Ögat över månskäran

Titel: Ögat över månskäran
Författare: Libba Bray
Orginalets titel: A Great and Terrible Beauty
Översättare: Lena Jonsson
Utgivningsår: (2003) 2007
Betyg: 4 av 5

Handling:
Detta är första delen av tre. Berättelsen börjar i Indien år 1895. Gemmas mamma dör under mystiska omständigheter och Gemma hamnar på flickskolan Spence i England. Där träffar hon Ann, Felicity och Penelope som också är sexton år och går i avgångsklassen.

Berättelsen handlar dels om hur det är att vara sexton (och någonstans undrar jag om det någonsin har varit annorlunda att vara tonåring, jag tror inte det) och vara på väg att bli bortgift - eller inte vara på bäg att bli bortgift. Den handlar om vänskapen mellan de fyra och också om smycket Gemma fick precis innan moderns död: ett öga över en månskära. Smycket leder in dem i en värld av mystik och magi, fylld med mörka hemligheter som alla verkar ha någonting att göra med Spence...

Omdöme:
Den börjar lite "korthugget" på något sätt, det är svårt att ta till sig och komma in i handlingen i de två första kaptilena, men när man väl kommit över det är den riktigt bra!

Boken är väldigt spännande, när man väl kommit över de två första kaptilen (som i mitt tycke är lite konstiga, men det får ju sin förklaring senare), och flertalet av kapitlen slutar med cliffhangers. Det är väldigt farligt om man borde göra något annat än att läsa, för när man väl börjat är det sjukt svårt att faktiskt lägga ifrån sig boken igen. Det går helt enkelt inte. Det är tur att kapitlena är ganska korta.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Verkar bra! Jag önskar jag hade tid att läsa nu för tiden men det har jag inte :/ (om man inte räknar skolböcker).



Några roliga helgplaner?

2009-10-16 @ 16:48:26
URL: http://camtaylor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0