Mycket matte blir det

I de tre senaste inläggen har jag nämnt matte. Jag är så tråkig. Eller ja, skolan är så tråkig. Det är mindre än två veckor till tentan och det känns inte alls bra.

Jag har spenderat två dagar i matematikens underbara sällskap nu och lyckats ta mig igenom 26 uppgifter - fel, jag har försökt ta mig igenom 26 uppgifter och klarat av 15. Det är mer än hälften, alltid något, det hade varit sämre om det var på andra hållet. Jag räknar och räknar, men ingenting tycks fastna. Inte tillräckligt mycket åtminstone.

Men, jag är dum och envis. I synnerhet envis. Utav bara helvete. So what om jag kuggar första tentan? Och andra... och tredje... jag menar, det tog mig fem försök innan jag äntligen lyckades få mitt körkort och två försök att bli godkänd i svensk språkhistoria, så någon gång ska jag klara den här helvetestentan. Jag siktar på augusti 2012. Det är bra att ha framförhållning. Då har jag två hela sommrar på mig (och tiden där emellan) att räkna på envariabelsanalyser, så någon gång borde det fastna.

....fast jag är fortfarande bitter över att vi inte får ha varken formelsamling eller miniräknare på tentan. I synnerhet när en hel del övningsuppgifterna har lösningsförslag "hänvisning Mathematica" och sedan ingen handuträkningsvariant. (Mathematica är ungefär som kalkylatorn, fast med mer avancerade funktioner, för er som undrade). Extra roligt blir det när det är en uppgift som inte går att räkna ut för hand, såvida man inte har tillgång till en massiv tabell med värden för sinus och cosinus (sådana som vi inte behöver lära oss utantill... och så får vi inte använda formelsamling... ni förstår vart jag är på väg). Som till exempel övning 2.26. Lös den utan miniräknare och tabeller och få till ett värde utan cos och sin. Tala om för mig hur ni gjort sen, så är ni snälla, för jag har inte en aning. Just nu har jag inte särskilt höga tankar om min mattelärare just nu nej, det är helt riktigt.

Om ni ursäktar, så ska jag tillbaka till pluggandet igen. Jag tänker balansera upp matten med lite ritteknik. Ritteknik är mycket roligare, för där behöver man bara kunna mäta. I ritteknik har vi dessutom en bra bok (till skillnad från i matten) där det ges tydliga exempel på hur och var man sätter ut måtten. Inga problem!

Bara för att lätta upp stämmningen lite får ni se en bild från i lördags, så kan ni ju försöka gissa vad jag gjorde i helgen :P



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0