Nollningsslut och skolstart

Nollningen är över och skolan är igång, så nu kan jag få tid till att blogga igen. Tänkte ge er en liten uppdatering.

Nollningen först. Det finns två tävlingar under nollningen som det är viktigt för U (mitt program, utvecklingsingenjörsprogrammet) måste vinna för att kunna leva med hedern i behåll: den ena är Amfi-spexet och den andra är Regattan. Amfi-spexet innebär att man gör ett litet spex (eller gyckel, som det också kallas) som sedan visas upp för de andra programmen på Amfiteatern på Linehed. Detta pågår under tre dagar, alla program delas alltså in i tre grupper och varje dag koras en etta och en tvåa. Eftersom det är överkursarna från U (treorna och fyrorna) som dömer är det en tävling som det är viktig för oss att vinna och vann det gjorde vi! Vi gjorde ett sjukt bra spex! Jag har sett en stor del spex under mina år som student här och jag vågar (med risk för att verka en aning partisk) påstå att det vi gjorde lätt kan vara med i tävlingen om de roligaste spexen någonsin.

Regattan är den tävling som avslutar hela nollningen. Varje program bygger en flotte. På denna flotte ska sedan fyra personer paddla över Nissan (från Picassoparken till centrum-sidan), hämta en femte som står med programmets flagga och paddla tillbaka utan att flaggan blir blöt. Det gäller sedan att dra upp flotten och slänga den i en container avsedd för detta ändamål. Först klar vinner. U arrangerar alltid regattan, och det är en av de få tävlingar under nollningen som man vinner enbart genom att vara bra på det man gör, till skillnad från många andra tävlingar där man kan gå vidare genom att fjäska för domarna. Först i mål gäller, helt enkelt. Det gäller att ha en bra flottkonstruktion som är snabb och lättpaddlad och samtidigt håller för vikten. Ingenjörsprogrammen brukar därför ofta ligga bra till. Vi är generellt bättre på fysik än de andra programmen.

U har vunnit regattan alla år utom tre. 2003 vann mekatronik (nuvarande Ödet) och 2006 vann EUE (Europaekonomerna). Mekatronik har vunnit ett år till, men jag minns inte vilket. Ni som varit lite uppmärksamma har säkert noterat det, men jag poängterar det i alla fall: U vann regattan 2009! U09 kommer inte att bli kända som den klassen som inte vann regattan i alla fall. Vi vann det vi behövde vinna, så vi kan lugnt arrangera Nollning 2010 med hedern i behåll.

På kvällen på lördagen hade vi en fantastiskt kul finsittning tillsammans med tvåorna. Kåren är inte så stor, så alla nollor får inte plats där. Vi skulle få 16 biljetter till 40 personer, och då fick inte hela U-Säk gå. Våra tvåor beslöt därför att ha en egen finsittning, så att alla U-nollor och alla U-tvåor fick vara med. Bra beslut. Jag tror att vi fick betydligt bättre mat än vi hade fått på den "riktiga" finsittningen, och dessutom fick alla som ville möjlighet att gå.

Måndag morgon var det dags för skolstart. Vi började med matte tillsammans med SETs andra ingenjörer (bygg, maskin, fastighet, Bio och energi). Totalt är vi 157 stycken och vi ska läsa alla de tre mattekurserna tillsammans. Andra förmiddagspasset hade vi U:are biblioteksinformation och på eftermiddagen sedan hade vi studio i matte, där vi fick lära oss Matematica (ungefär som word, fast för matte).

Idag har vi bara haft en lektion, och det var i CAD. Vi har samma lärare nu som jag hade i våras. För oss som läste CAD med basåret i våras blir det lite av en repetition, vilket på sätt och vis är ganska bra för jag har glömt en del av funktionerna. Dock har jag ganska lätt för CAD, så det gick snabbt att komma in i det igen.

I eftermiddag ska jag plugga matte. Det tar emot. Jobbigt att börja vara så dicsplinerad igen. Jag får ta det i små
doser.



Utvecklingsingenjörernas gula flagga med U-tvingen på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0