Därför behövs Piratpartiet!

Det var ett tag sedan jag skrev ett politiskt inlägg, så here we go.

Den senaste dumheten som upprört mig inom Internet-politiken är ACTA-avtalet. Återigen alltså en akronym (kan de inte hitta på lite roligare namn?), som i det här fallet står för Anti-Counterfeiting Trade Agreement. Syftet är att stärka skyddet för immateriell rätt, som till exempel. upphovsrätt, patent och skydd av varumärken. Ett flertal länder är inblandade i detta globalt: EUs medlemsländer och USA (givetvis), och bland annat även Australien, Japan, Marocko, Mexico och Canada.

Det låter ju i sig bra, men problemet är att det att vi återigen kan hamna i ett läge där yttrandefriheten kan trampas ner i gruset. Innan jag går vidare vill jag passa på att påpeka att det fortfarande förhandlas om det här. Den information som finns släpptes officiellt förra veckan. Ingenting är klubbat och klart och om det ska klubbas igenom någonting kommer det att kunna ske tidigast i slutet av 2010.

Om några av punkterna i förslaget går igenom kommer det också att innebära ett allvarligt hot mot skyddet för vår personliga integritet och vår frihet till korrespondens, vilket är inskrivet i Sveriges grundlagar, och dessa har IPRED och FRA-lagen redan kommit farligt nära att övertrampa.

Eller hur låter det med att din mejl ska få läsas igenom bara sådär för att se så att du inte beställer några olagligheter, eller att din väska ska få sökas igenom i tullen för att se så du inte har med dig någon piratkopierad musik på din MP3-spelare? Vissa personer säger att om man inte har någonting att dölja är ju inte det så farligt, men här kommer då den intressanta frågan hur sjutton de ska kunna avgöra vad som är piratkopierad musik och vad som är musik kopierad för eget bruk. För mig handlar det också om moraliska principer. Det är ta mig fan inte okej att läsa grannens post i brevlådan, så då är det inte okej att läsa grannens mejl heller, oavsett vad det står i dem! Jag vill ha mitt privatliv i fred (och jo, det här kan tyckas lite kontroversiellt eftersom jag bloggar, men på bloggen väljer jag själv vilka delar av mitt privatliv jag vill dela med mig och det är en enorm skillnad!)

Enligt DN har dock den svenska regeringen sagt nej till att det ska införas strängare lagar i Sverige (igen) i den här frågan, och att avtalet ska användas för att stärka lagarna i de länder där de idag är svaga. Men vi vet ju alla vad Reinfeldt sa om fildelarna och vad som hände sedan. (Sossarna försöker å sin sida hävda att detvar jättefel av regeringen, men deras sida är ju inte så mycket bättre, egentligen).

Och det här leder mig osökt (nej, inte alls faktiskt) till rubriken: det är för det här Piratpartiet behövs. Må så vara att de inte har så många andra politiska agendor än upphovsrätt och yttrandefrihet, men det räcker långt. Personligen skiter jag fullständigt i hur många dagisplaster det finns i Solna eller hur hög skatt man vågar ta på bensin. Eller ja, egentligen bryr jag mig om sådana frågor också, så länge vi har yttrandefrihet. Har vi inte den har vi ingenting.

Källor: (utöver de som finns länkade i inlägget ovan)
Offentligt Acta: Inga fildelare ska stängas av (DN)
Domen hård över Acta-förslaget (DN)
Snabbguide, Acta-avtalet (DN)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0