Kir-drömmar

Om lite mer än en månad är det dags för Kir! Det är det första lajv jag åker på i år (och, som det ser ut nu, också det enda) och jag har lätt lajvabstinens.

I natt drömde jag om Kir. Jag drömde att jag (eller min roll Dis, rättare sagt) blev kidnappad av några med svarta och röda kläder i lite arabisk stil. De hade svarta tygstycken för ansiktena, så jag såg bara deras ögon. De skulle använda mig för att utpressa Get Långe, min farbror in-lajv. Jag lyckades dock ta mig loss, med lite hjälp från Cajz, som tillhörde någon annan arab-klan som också tyckte att Dis skulle gifta sig med en man från deras klan. Nu kan det kanske vara ett bra tillfälle att påpeka att Kir utspelar sig i Hunaland, som ligger ganska lång upp i Sverige och som i lajvvärlden är ett eget rike. Det är i början av 1100-talet, alltså brytgränsen mellan vikingatid och medeltid. Inte så mycket arabinslag. Jo, jag vet att vikingarna handlade mycket med arabvärlden, men att det skulle finnas två arabklaner under Kir är inte speciellt troligt.

Hur som helst, ungefär när Cajz och hennes kumpaner hade fått iväg mig därifrån mötte vi folk från min ätt, bland annat Get och Dis andra farbror Hjort (djurnamn är vanligt inom Långe-ätten, och både Hjort och Get kommer faktiskt på lajvet på riktigt). De tog hand om mig och jag slapp undan båda arabsläktena utan utpressning och giftermål. Givetvis frågade mina farbröder vad som hade hänt och jag berättade det för dem.

Under kvällen sen satt vi vid lägerelden inne i byn (fast i drömmen såg det inte alls ut som det ser ut i Berghemsbyn på riktigt). Det kom fram några andra och satte sig med oss och började prata med Get. Jag kände igen ögonen på den ena av männen där som en av männen som kidnappade mig. Jag blev jättearg och kastade mig över honom (väldigt o-Disaktigt) och sedan kom byvakten och undrade vad som hände. Jag förklarade att jag kände igen hans ögon och de tog honom med sig.

Sedan kom jag på att en av arrangörerna, Annika, utarbetat någon "specialintrig" till mig . Jag kom också ihåg att jag skulle gått och pratat med henne om den dagen innan lajvet började (här överensstämmer dröm och verklighet, det finns en sådan intrig, men jag vet ingenting om den mer än att den finns. Den ska tydligen hållas hemlig tills dagen innan lajvet, och jag är tokigt nyfiken!), men det hade jag glömt eftersom vi haft en massa fix att fixa med vårt läger. Jag gick och pratade med Annika och hon berättade att en av värdshusdrängarna, som hette Harald, skulle lura iväg mig till en övergiven gård en bit bort och där skulle det hända lite saker. Jag blev "iväglurad" och det hela gick ut på att Dis skulle få någon sorts "varsel" om att Hunalands kung, Ragnvald, skulle bli mördad.

Det lustiga var att vägen till den här gården gick över en ganska bred bäck, och det fanns en massa red och brädor uppspända (tänk Fångarna på Fortet) och jag visste att det var en dröm, för jag tänkte att det här skulle aldrig inträffat på ett lajv på riktigt, ingen arrangör skulle godkänna en sådan väg.

När jag fått reda på att kung Ragnvald skulle blir dränkt i en sjö vaknade jag, så jag fick inte veta vad som hände sen. Det var en mysig dröm i alla fall, jag gillar lajvdrömmar. Nu har jag bara en fråga till Annika: hur nära var min dröm din intrig? :P


Lajv i Berghemsbyn hösten 2009.

Kommentarer
Postat av: hanna

eller hur?! skulle kunna gifta mig med honom bara för att få heta linnros!!



/exiback

2010-06-09 @ 13:39:07
URL: http://exiback.blogg.se/
Postat av: mamma

Du behöver inte åka på lajv när du har så livfulla drömmar! Puss!

2010-06-09 @ 17:27:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0