Norska fjortisar

Medan jag satt och pillade med min sista hemtenta behövde jag snabbkolla en sak på wikipedia. Jag hittade inte det jag var ute efter, men jag hittade något betydligt roligare. Här är nämligen en lista med svenska lånord i andra språk. Det i sig är ganska underhållande (och så påstår folk att svenskan inte påverkar andra språk, baaah! säger jag), men riktigt kul blir det när man scrollar ner till Norska och därunder ser att 'fjortis' är ett ord som norskan lånat från svenskan. Klickar man på den länken (som går till norska Wikipedia) kan man läsa följande:

"Begreppet fjortis är inte en åldersbestämmelse, utan mer att se som ett speciellt tillstånd eller en personlighetstyp hos unga tonåringa, oavsett om de är fjorton år eller inte. Tillståndet kännetecknas av att fjortisarna vill ha fördelar från vuxenlivet, men slippa undan konsekvenserna och ansvaret som som följer med detta."
(min översättning).

Kanske måste man vara språknörd för att se det skojiga i det, men jag tycket att det förgyllde min eftermiddag.

Kommentarer
Postat av: Beatrice Jakobsson [foto]

sv: vad kul :D!

2010-06-11 @ 11:08:44
URL: http://beattriicee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0