Sista läsperioden

Så har vi gått in i den sista läsperioden för den här terminen, och den sista läsperioden för min del över huvud taget, i alla fall i Halmstad. Efter den här terminen ska det verkligen bli skön att inte plugga i Halmstad mer, i synnerhet inte Engelska (jag tycker synd om er som ska läsa den här kursen efter oss, eftersom organisationen inom engelskan inte alls fungerar).

Det har väl mer eller mindre löst sig med alla tentor nu. Omtentan till Fiction-kursen har äntligen kommit upp, och jag har fått ut min hemtenta i språkvariationskursen. Den är bra. Det står tydligt vad det är som gäller för att få godkänt respektive VG och det är inga diskussioner, till skillnad från tentan vi hade i brittisk realia där det varken stod var betygsgränserna var eller vad som krävdes för att nå dem. Jag funderar på att kopiera min hemtenta och ge den till lektor Hildebrand så att hon kan se hur det borde vara.

Amerikansk realia är fortfarande en skitkurs. Det tjafsas fortfarande om kurslitteratur och kursinnehåll (och jag hävdar fortfarande att det inte står klart och tydligt vad det är som kommer på tentan. Den kursboken är nog den sämsta jag haft någonsin. Kampen om högt och lågt kommer nära, men inte riktigt ikapp. Suck. Tre poäng. Det är inte hela världen om jag kuggar den kursen, jag har poäng så jag klarar av att ta examen i alla fall.

Talkursen är också ett skämt (lustigt nog har vi samma lärare som i amerikansk realia... ). Vi ska hålla något jävla tal och så har vi blivit indelade i grupper, men vi ska skriva vars ett tal. Ingen verkar förstå vad grupperna ska vara till för och vad talen egentligen ska handla om. Blä. Jag kommer inte att få mer än G på det här blocket ändå så jag funderar på att göra en favorit i repris från gymnasiet. Jag skrev ihop mitt fem minuters-tal kvällen innan, läste igenom det tre gånger den kvällen och en gång precis innan redovisining. Jag fick MVG.

Ibland har jag kanske inte en riktigt sund inställning till pluggande och till skolan, men det är en överlevnadsstrategi: gnäll som fan och spy galla över det som går att förändra, engagera dig i de kurser som är roliga och begripliga, gilla läget i de tio procent som du inte kan göra något åt. Det mesta av engelskan har hamnat inom den första kategorin. Det är ju synd att jag ska ta examen och komma ihåg den sista terminen som den sämsta av min utbilding. Tjingtjong.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0