Valvakan 2010

Jag sitter och följer valvakan, givetvis. Just nu pendlar jag mellan TV:n och pappar dator (eftersom min inte är igång) och kollar dels på lite intervjuer på SVTs valvaka och dels på valresultaten på www.val.se.

Man kan gå in där och se valresultaten för varje valdistrikt efterhand som de trillar in. Under rubriken  Så röstar Sverige kan man välja vad man vill se resultat för (riksdagsval, landstingsval eller kommunval) och sedan gå in och se hur det har gått dels för sin kommun och dels för sin valkrets och dels för sitt valdistrik. Alla valdistrikten är givetvis inte klara ännu. För riksdagsvalet har i skrivande stund 4136 distrikt av 5668 räknats.

Bara för skojs skull har jag kollat upp hur man har röstat i det valdristrik där jag numera är folkbokförd och hur man har röstat i mitt "gamla" valdistrikt (det som jag faktiskt röstade i. Jag förtidsröstade eftersom jag som sagt har flyttat precis innan valet). I mitt nya distrikt, Eslöv 17, är moderaterna det största partiet med 33,4 %. På andra plats kommer Socialdemokraterna med 19,5 % och på tredje plats kommer Sverigedemokraterna med 17,4 %! Det är faktiskt illa att det är så mycket. Vad är det för trakt jag flyttat till?

Det ser helt annorlunda ut i mitt gamla valdistrikt,  Martin Luther 8 (i Halmstad).  Där är Socialdemokraterna störst med hela 44 %! (Intressant, eftersom Halmstad den senaste mandatperioden styrts av moderater). Moderaterna ligger på andra plats med 20,1 % och Miljöpartiet på tredje med 7,9%, tätt följda av Sverigedemokraterna (igen  - de är som kackerlackor), med 7,8%.

Jag vill påpeka att detta gäller rösterna till riksdagsvalet. Det är de som räknas först. Rösterna till landstingsvalet och kommunvalet är inte färdigräknade än. De får ni dock spana på själva, eller vänta tills imorgon med att läsa om här, för jag är ganska trött och tänker inte sitta uppe och bevaka valsiffror hela natten. Jag får trots allt inte betalt för att göra det.

För övrigt vill jag också nämna att valdetagandet i riksdagsvalet har ökat i både Eslöv 17 och Martin Luther 8, jämfört med valet 2006. I Martin Luther 8 har det ökat med 0,4 % och i Eslöv 17 har det ökat med 3,5 %. Jag tycker det är bra att folk går och röstar, för det är viktigt att vi som lever i ett demokratiskt samhälle värnar om det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0