Åre 2008: Lilla Tyrolen

Söndag 23:e mars 2008

image3

Sista dagen i backen. Eftersom vi hade problem med bagagehytterna när vi kom upp (de var tokslut) gick pappa ner till receptionen redan klockan sju, när de öppnade, och bokade en åt oss. Så när vi hade packat ut oss ur lägenheten var det bara att traska raka vägen ner med sakerna till hytten i källaren.

Sedan bar det ut i backen igen. Vädret hade vänt och det var fint och soligt igen. När jag och Emil kom ner till Högåsliften fick jag fruktansvärt ont i huvudet. Vi tog oss ner till värmestugan vid sadelliften och det var bara att dra av hjälm och glasögon och allting. Jag hade så ont att jag grät, och sedan släppte det, lika plötsligt som det kommit. Mamma (hon och Mark mötte upp oss där nere) trodde att det var någon spänning för att hjälmen elelr glasögonen suttit konstigt, och det kan mycket väl ha varit så. Efter den korta rasten bestämde jag och Emil oss för att åka i backarna kring Sadeln och Högås, medan mamma och Mark drog bort mot Skutan. De skulle upp på toppen hade de för sig. Jag och Emil ville inte följa med, eftersom vi inte ville trängas med alla andra som skulle upp där :P Vi tog rätt beslut, för mamma ringde en stund senare och berättade hur lång kö det var till kabinbanan ^^

Jag och Emil åkte runt i Sadeln och Högås och där var nästan inget folk. Strax efter ett drog vi till Lilla Tyrolen för att äta middag, och där var inte heller något folk. Jag är glad att vi drog dit, för det är nog den bästa och charmigaste backresturangen i hela Åre.

Efter den goda maten tog vi ett par åk i Förberget och sedan några avslutande åk i Björnbacken, och sedan var klockan dags att återvända till receptionen, torka av skidorna och packa ihop för att ta sig bort till stationen och tåget.

Väl inne i Åre by gick jag och Emil till Stadium, där jag hittade en tröja jag blev jättekär i och fick låna pengar av Emil för att köpa den (jag hade glömt föra över pengar till mitt andra konto innan vi åkte) och sedan gick vi en tur inom bokaffären. Emil köpte en present till mamma och jag köpte en bok om scrapbooking.

Sedan var det tänkt att vi skulle en tur inom Ica också. Jag ville köpa ett bröd och Årechoklad, men tji fick jag. När jag kom ner till Ica fick jag se en massa folk stå med kundvagnar. Jag hade ingen aning om vad de köade för, så jag gick förbi hela kön. Då insåg jag att de köade för att få komma IN i affären. Jag kände att det var inte riktigt läge för en fyra timmars kö, så jag gick tillbaka till de andra. Mammas kommentar när jag berättade om det var "Gå icke i närheten av det stället!" Hon och Mark hade varit därinne och Mark sade att när de väl kommit in i affären började kassakön. Den Ica-handlaren var nog glad, men tyvärr fick jag ingen Årechoklad. kanske kan jag skicka bud med Emil när han ska upp dit med jobbet om några veckor?

Tåget kom in och sedan var det inte så mycket att be för mer än att gå ombord och åka hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0