Frågor och svar om boken

Jag har fått en hel del frågor om min bok - vilket är jätteroligt! Jag har samlat ihop dem i ett inlägg åt er. Frågorna kommer både från facebook och från bloggen. Fortsätt fråga, jag kan göra ett inlägg till.

Hur långt har du kommit med din bok?
Jag skrev "klart" kapitel nio förra veckan. Klart är i det här fallet inte samma sak som färdigt. Ett kapitel är inte färdigt förrän det är korrekturläst och jag känner att jag rättat till alla konstigheter som smyger sig in i det, både stitlisitkt, grammatiskt och storymässigt.

Varifrån får du din inspiration?
Den här boken (och de som kommer efter den) är baserade på en rollspelskampanj vi spelat i min rollspelsgrupp under flera år. Jag har dock valt att skapa en egen värld till det hela, främst eftersom förlaget som ger ut rollspelet håller på att minska sin utgivning av skönlitteratur. Tråkigt för dem, men jag tycker det är skönt på ett sätt, eftersom jag kan bestämma helt själv vilka regler som ska gälla. Visserligen är det ett stort jobb med att ändra saker och ting, men samtidigt är det skönt också, eftersom jag utan moraliska betänkligheter kan bortse från de saker jag inte gillade med rollspelsvärlden. Det är väldigt spännande att se hur min egen värld växer fram, allt eftersom jag skriver (och det är en anledning till att jag hela tiden måste gå tillbaka och ändra saker).

Vad har du för tips till att hitta inspiration?
Ja du, bra fråga. Inspiration finns egentligen överallt, det gäller bara att koppla samman alla delar man hittar till en bra historia, och våga tänka lite kreativt. Till exempel har jag hittat karaktärsdrag till mina bokkaraktärer både från kunder i affären där jag jobbar och från en professor jag haft på universitetet. Den finns, det gäller bara att man öppnar ögonen och vågar lyssna på de där galna tankarna som dyker upp när man börjar tänka kreativt. För det mesta visar det sig nämligen att de inte är så galna trots allt. Eh. Jag vet inte om det här blev så mycket till svar egentligen, men det är det bästa jag kan ge just nu. Ska försäka tänka ut något bättre och använda ett eget blogginlägg till det här senare.

Vilken åldersgrupp riktar sig boken till?
Jag är överlag emot att dela in litteratur i olika fack, eftersom det kan ge en missvisande uppfattning om vad boken faktiskt handlar om (jag har t.ex. läst böcker jag tyckt väldigt bra om, som varit genreövergripande, t.ex. historiska romaner/deckare. Hade de profilerats som deckare hade jag antagligen aldrig läst dem). Men i alla fall. Jag tror att de flesta som gillar spänning, mysterier och politiska romaner kan tycka om den här boken. Jag anpassar inte språket speciellt till någon åldersgrupp, utan jag skriver på mitt sätt. Man bör behärska svenska språket förhållandevis väl och klara av att koda information ur längre meningar (för att använda lite lingvistiska termer), vilket innebär att den säkerligen kan passa personer från tretton och uppåt. Därmed är det inte sagt att det är en ungdomsbok i sig (eftersom jag som sagt inte anpassar språket), för även trettonåringar klarar av att läsa Sagan om Drakens Återkomst och Harry Potter. Jag tycker egentligen inte om att svara på sådana här frågor. Jag har läst barnböcker jag älskar och vuxenböcker jag avskytt. Jag tycker ni ska läsa boken för bokens skull, inte för vilken kategori eller åldersgrupp ett förlag skulle välja att placera den i.

När kommer nästa kapitel?
Så snart jag hinner. Precis efter påsk har jag inlämning, så innan dess blir det inte, eftersom jag helt enkelt inte kommer att ha tid. Förhoppningsvis kan jag lägga upp det i slutet av månaden, men jag lovar inget. det är på gång, hur son helst, och det heter Brevet.

I dina blogginlägg har du en hel del stavfel. Jag hoppas det inte är det i din bok!
Såklart inte! Mina blogginlägg orkar jag sällan läsa igenom innan jag publiserad dem, och det jag skriver i min bok läser jag igenom med nitisk noggrannhet. Prologen läste jag igenom sex-sju gånger innan jag publicerade den.

Vem är de mystiska personerna som pratar?
Håll dig uppdaterad i bloggen, så får du svaret så småningom, för det tänker jag inte avslöja här.

Hur mycket fantasy är det? Episkt? Magi? Mystiska väsen?
Den är inte direkt "episk" med Sagan om Ringen-mått. Den handlar till största delen om människor, och det finns ingen "god" eller "ond" sida (även om karaktärerna kan ha väldigt bestämda uppfattningar om den saken). Karaktärerna utför handlingar som får konsekvenser, precis som i verkligheten. De är mänskliga, helt enkelt, med allt vad det innebär. Magi förekommer, och även en del mystiska väsen, även om jag försöker vara lite sparsam med dem.







Kommentarer
Postat av: Sara

Vad spännande! :)

2011-04-04 @ 14:04:58
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Phelicia

sv: Hihi, jaa! :D

2011-04-04 @ 15:22:36
URL: http://phelicias.blogg.se/
Postat av: Pernilla -Bli min jäst

Hej och tack för din kommentar! Om du inte vill använda hushållsfärg när du färgar deg eller grädde etc så tycker jag du ska prova pastafärg! Det är superbra och man behöver inte ha i lika mycket som hushållsfärg. Finns att köpa på panduro (några färger) och kakburken.se :)

2011-04-05 @ 16:35:15
URL: http://bliminjast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0