Definiera "en bra bok"

För ett tag sedan beskrev en kompis till mig Twilight-serien som "världens längsta orgie i överstereotypa könsroller", angående en diskussion vi hade på facebook om bra böcker. Hon höll med om att de är underhållande, men inte bra. Så då måste jag givetvis ställa följande fråga: vad är det som gör en bra bok just bra?

Som jag ser det är en bra bok en bok som berör (jag hänvisar till mitt inlägg om fiktiva förälskelser) på ett eller annat sätt. Det behöver inte nödvändigtvis vara en bok som man blir glad av att läsa, men en bok som man på något sätt ändå känner sig tillfredsställd
(i brist på ett bättre ord) av att läsa .

Jag kan väl i och för sig hålla med om att Twilight har en aning stereotypa könsroller, men spelar det egentligen någon roll? Om det gör Twilight till en "dålig" bok finns det en hel drös bra böcker som i så fall också automatiskt blir "dåliga". Några exempel: Hermione och Harry i Harry Potter,
flertalet karaktärer i Sagan om Drakens återkomst (t.ex. Lan och Rand) och samtliga karaktärer i Sagan om Ringen, ... listan kan göras lång.

I en bra bok tycker jag att huvupersonerna ska ifrågasätta sig själva och tvingas ta ställning till något, på ett eller annat sätt och på så sätt utvecklas (vilket inte automatiskt betyder att de byter personlighet helt och hållet, utan att de likaväl kan bli mer övertygade och förankrade i den uppfattning de har om sig själva).

Stereotypa könsroller blir egentligen bara ett problem när vi väljer att se det som ett problem och kalla det för könsroller, istället för att tillåta karaktärer vara vad de är. Tänk Harry Potter som en tjej och Hermione Granger som en kille. Det hade säkert kunnat bli en intressant historia, men det hade ju inte alls blivit samma sak. Och tänk er om Bella och Edward hade bytt kön: återigen, säkerligen en intressant historia, men inte Twilight. Historierna är vad de är beroende på hur karaktärerna i dem är, oberoende av vilket kön de har. Andra karaktäter hade gjort andra saker och det hade inte alls blivit samma berättelse.

Ibland blir jag bara överlag så trött på att allting måste kategoriseras och analyseras, för då känns det som det inte är okej att skriva en om kille som är stor och stark och en tjej som är liten och självuppoffrande, och då måste atuomatiskt alla böcker som innehåller sådana karaktärer vara dåliga, eftersom de är en "norm" som bör bekämpas.


Varför måste allting definieras?
Kan man inte bara nöja sig med att det är som det är? Eller är det helt enkelt så att vissa personer känner att de måste definiera saker och ting för att visa att de inte läser vilken billig skräplitteratur som helst? Då har vi kommit in på en helt annan diskussion, nämligen den om vad som är bra och dålig litteratur, och det är en helt annan sak. Det kan vi gå in på en annan gång.

Om man väljer att sträckläsa samtliga böcker i en serie och ivrigt väntar på att nästa del ska komma ut måste det ju finnas någonting i dem som gör dem bra, oavsett hur vi väljer att definiera dem. Kan vi inte bara nöja oss med det? För om en bok inte är bra - vad är den då? Just det. Och ingen skulle väl vara så dum så att den satt och sträckläste sju dåliga böcker, eller hur?

Kommentarer
Postat av: Gia

Personligen har jag en mycket enkel syn på det. Läsning ska vara en trevlig upplevelse och vad man tycker om att läsa är individuellt. Tycker någon om att läsa en bok så är den bra för den personen och det ska respekteras.

2011-06-27 @ 14:59:09
URL: http://bellonas.wordpress.com
Postat av: maria

sv: en fjäder på handleden :) eller en liten text någonstans!

2011-06-27 @ 15:17:34
URL: http://maaaaariaa.blogg.se/
Postat av: iisaacson

ställ gärna en fråga till mig i min frågestund!

jag svarar på allt! :)

skulle verkligen vara jätte snällt om du ville ställa en liten söt fråga till mig! ^^

direktlänk: http://iisaacson.blogg.se/2011/june/fragestund.html#comment

tack åp förhand! :)

2011-06-27 @ 15:20:17
URL: http://iisaacson.blogg.se/
Postat av: Emma

hahahaha ja det kanske hade varit en idé xP

2011-06-27 @ 20:04:28
URL: http://emzaans.blogg.se/
Postat av: Sara

Intressant läsning!! :)



Nej, tyvärr gjorde jag inte det! Jag stod bara med gapande mun när hon gick förbi och var helt chockad! Sedan sprang jag till min familj som precis kommit ur affären de var inne i och sa att hon precis gått förbi och pekade bortåt. Vi gick bort och skulle se om hon var kvar, men hon hade gått på planet direkt, så tyvärr blev det ingen autograf, men bilden i huvudet kommer alltid vara kristallklar! :)

2011-06-28 @ 01:38:02
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: bunnyp0p [foto] - giiiiinger all the way

En bra bok är en sån som man ABSOLUT inte kan sluta läsa. En som har ett lätt, men ändå så vackert sätt att skriva på. Jag har alltid en sån tur med böcker. Nu går jag inte i skolan längre (tog studenten i år!) och då hittade jag alltid dom perfekta böckerna. Jag läste nog 4-5 böcker på en hel vecka. Alltså kan jag läsa ut en hel bok på en dag.. Så, det handlar mest om språket tycker jag. :)



Intressant blogg btw!

2011-06-30 @ 23:22:23
URL: http://bunnypop.blogg.se/
Postat av: bunnyp0p [foto] - giiiiinger all the way

Sv: Hehe ^^

Jag vet inte, har inte läst den (a) Var så mycket text. Om jag ska läsa din bok så blir det nog på papper (;

2011-07-01 @ 13:38:15
URL: http://bunnypop.blogg.se/
Postat av: bunnyp0p [foto] - giiiiinger all the way

Sv: Haha :P vi får se hur jag gör ^^

2011-07-01 @ 14:52:03
URL: http://bunnypop.blogg.se/
Postat av: Leia ♥

Ja, visst är det fint :)

2011-07-01 @ 16:14:58
URL: http://leiabloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0