Särskrivningar är INTE okej!


Detta inlägg vill jag rikta till samtliga forumanvändare i Sverige.

Jag kan hålla med om att sär skrivingar i de flesta fall inte leder till att läsaren miss uppfattar textens bud skap. Där emot blir texten mycket mer svår läst, efter som den inte följer skrift språks normern. Den ger dess utom oftast in trycket att skribenten inte riktigt behärskar det svenska språket - personen kan alltså ses som o bildad och o kunnig.

-----------------------------

Allvarligt, skärp er för fan! Lär er att använda svenska språket ordentligt. Det är INTE okej att skriva isär sammansatta ord, det ser rent ut sagt för jävligt ut (sen får ni kalla mig språkhäxa eller vad ni vill - häxa kommer jag förresten aldrig att se som ett skällsord, det vet ni som följt med här ett tag).

När vi ändå är inne på ämnet vill jag döda två myter (ett särskilt tack riktas till Bertil Westberg, min lärare i språkhistoria och svensk grammatik):

1. Särskrvinginar beror på engelskans inflytande.
Särskrivningar kan till viss del bero på engelskan, då det är mindre vanligt med sammansatta ord där. Det är dock större sannolikhet att det är ordbehandlingsprogrammens rättstavningsfunktion som ligger bakom, då många av dessa inte kan hantera den mängd sammansatta ord som finns i svenskan, och således markerar dem som felaktiga.

2. Särskrivningar är ett nytt fenomen som beror på en ökad datoranvändning.
Nej, de första spåren av särskrivingar finns dokumenterade redan på 1700-talet, då engelskan inte hade ett stort inflytande (de flesta orden som lånades in i svenskan under den tiden kom från franskan) och datorn inte var uppfunnen.

----------------

Frågan som många av er (förhoppningsvis, annars ska jag lägga ner det här och sluta blogga (kan vi ju låtsas)) nu ställer är "hur vet jag då om ett ord ska skrivas samman eller inte?". Nu skulle jag kunna bläddra i mina grammatik- och språkbehandlingsböcker och ägna en timme åt att faktasurfa på Google, Yahoo! och Wikipedia, men det har jag inte tid och ork med, så jag tänker ge er två enkla regler som fungerar i (nästan) alla lägen:

1. Om ett ord innehåller ett s.k. foge-s är det med största sannolikhet ett sammansatt ord. Foge-s används just för att underlätta uttal och avstavning när det gäller sammansatta ord (m.a.o. för att foga samman orden). Exempel: gjutjärnspanna, ungdomsförbund, skrivspråksnorm.

2. Uttalas ordet som ett sammasatt (sammanhängande) ord ska det även stavas som ett.

Tänk på att ju mer korrekt ni skriver - desto fler kommer att ta er på allvar!

----------------------

För er som vill läsa mer om särskrivningar kan ni kika på dessa länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskrivning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skrivihop
http://skrivihop.nu/

Kommentarer
Postat av: Lars

Haha, du är så bitter :P

2008-05-06 @ 22:24:38
URL: http://hellstrom-lars.blogspot.com/
Postat av: jessica

Du har så rätt! Men ska man vara språkhäxa bör man väl se till att iallafall rättstava sitt eget inlägg... ;-P

2008-05-07 @ 08:22:24
Postat av: elin

kunde inte sagt det bättre själv!

2008-05-07 @ 14:42:41
Postat av: Linn

Jessica: Good point :P

2008-05-07 @ 18:35:47
URL: http://knyttsak.blogg.se/
Postat av: t00b

Word! :P

2008-05-07 @ 22:53:38
URL: http://t00b.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0