Tentaångest

Jag pendlar mellan att känna att "klart som fan att jag klarar den här tentan, inga problem!" till "fanihelvete heller att jag kommer att klara det här och det är sista tentan på lärarprogrammet och det kommer inte gå!" (att jag återigen misslyckats med att få tag på Stensmo-boken ignorerar jag fetmycket. Jag försöker intala mig att jag kommer att klara mig på föreläsningsanteckningarna).

Så för att låta bli att angsta för mycket har jag gjort ett schema med vad jag ska läsa fram till lördag och mellan vilka tider jag ska plugga. Därför kan jag med gott samvete sitta här, för jag har schemalagt en fikapaus :)

Idag läser jag in etik-delen. Skittråkigt. Jag ska aldrig någonsin läsa etik som fristående kurs, för det här är nog det absolut tråkigaste jag varit med om. Det slår t.o.m. specialpedagogiken (fast att det var dryg tror jag mer berodde på Anki och Christina än kursens egentliga innehåll...).

Nåja. Jag har 12 boksidor om etik till att föra ner på papper, och sedan är det bara repetition av det. Sedan är det de roliga och intressanta böckerna kvar.

Det enda som är synd med detta är att även om jag klarar tentan kommer jag troligen aldrig att kunna tillgodoräkna mig den här kursen på något sätt, då ELP-kursen (estetiska lärprocesser) fortfarande hänger efter mig. Den kursen kommer jag med stor sannolikhet att aldrig någonsin ta poängen för, om inte Marie-Helene agerar lite mer tillmötesgående. Jag kan anmäla henne om jag vill, men eftersom jag inte vill ha någonting mer med lärarprogrammet att göra någonsin efter lördag, så skiter jag i det. Jag har bestämt mig.

Kommentarer
Postat av: Marie

På vilket sätt har hon agerat, eller icke-agerat, som gör att du kan anmäla henne? Jag är bara nyfiken.

2008-05-27 @ 20:22:49
Postat av: Linn

Marie: Hon tycker att jag ska göra delar av kursinnehållet (basgruppstjohejsanjoxet) i höst, när den går igen, för att bli godkänd. Eftersom jag har rätt att kräva en komplettering (eller egentligen två)och eftersom jag måste ha alla poängen för att läsa min andra inriktning så är det inte acceptabelt. Alltså kan jag anmäla henne. Drastiskt sett skulle jag kunna anmäla hela lärarutbildningen, så mycket fel som det begåtts där den här terminen himlar med ögonen

2008-05-27 @ 23:03:46
Postat av: dakka

Du uppfyllde inte ett krav på dig som innebar obligatorisk närvaro. Nästa möjlighet till att komplettera det (dvs få ut något av diskussionerna i basgruppen, vilket är meningen med att ha obligatorisk närvaro på mötena) är nästa termin och då är du uppenbarligen mer än välkommen att ta vara på den möjligheten.



Du har inte bara rättigheter, Linn. Du har skyldigheter också. När ska du inse det? Att du anmäler lärarprogrammet, när du själv verkligen inte alls har uppfyllt kraven som ligger på dig, är ärligt talat inte mer än ett skämt. Väx upp.



Jag kan se hur du tycker att en kurs om etik är tråkigt... det ironiska är att du är i stort behov av att lära dig det.

2008-05-27 @ 23:38:46
Postat av: dakka

Och självklart är kommentarerna modererade. Hur var det nu med hyckleriet, Linn? Gnällde du inte över att den där Didi Örnstedt censurerade sin blogg på detta viset och bara lät de kommentarer hon tyckte om synas? Shit vilket skämt du har visat dig vara. Jag är besviken.

2008-05-27 @ 23:40:26
URL: http://dakka.blogg.se/
Postat av: dakka

Dessutom måste du inte ha alla poäng från AUO2 för att läsa din andra inriktning. Om det var så skulle det vara omöjligt att avsluta sin utbildning genom att läsa AUO2 och AUO3 efter varandra. Men eftersom massor gör så är det alltså inte omöjligt, alltså behöver du inte AUO-poängen för att läsa religion.



Jag läste i en av tentaböckerna i dag. Hittade följande stycke och tänkte på dig. Det var under avsnittet "Pubertala drag":



"De tre utmärkande dragen i det pubertala förhållningssättet är ifrågasättande av alla auktoriteter, fokus på rättigheter, men inte på skyldigheter, och en självömkan som yttrar sig i att man ser sig som offer: det är synd om oss."



Jag förväntar mig inte att du publicerar de här kommentarerna, du är ju trots allt ändå en hycklare utan ryggrad, men jag vet att du läser dem och det är huvudsaken. Puss!

2008-05-28 @ 23:38:01
URL: http://dakka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0