Födelsedagen

Som sagt, jag skulle ju skriva om min födelsedag. Det började egentligen på kvällen den 2:a augusti. Vi var borta hos några släktingar (moster Åsa med familj, Barbro, samt nästkusiner från Stockholm) och spelade spel och ungefär två minuter efter midnatt drog mina kära mostrar igång Vi gratulerar och de andra hängde på. Det var ett trevligt initativ och jag blev glad.

På morgonen vaknade jag av att det åskade. Den dagen jag föddes åskade det också. Jag låg och halvsov en stund, och sedan kom mamma in med presenter från henne, pappa och mormor & morfar. Varken pappa eller lillebror var här nere, eftersom lillebror flyttade till Lund den dagen och pappa hjälpte honom. Förhoppningsvis träffar jag lillebror på lördag, när det är tårtkalas.

I alla fall. Jag fick en bok (Lagom finns bara i Sverige) och en mugg av mormor & morfar, och av mamma och pappa fick jag ett presentkort på Stadium, samt scrapbookingsaker, bland annat baspapper i olika färger och tapeter. Jovisst, hon hade köpt det i en färgaffär i Simrishamn, och de sålde tapetbitar med olika mönster som man kunde använda att scrappa med. Har ingen aning om i fall de är syra- och linginfria, men jag tycker de är fina så jag bryr mig inte mycket.

På eftermiddagen sen kom några släktingar (samma som vi var hos dagen innan) förbi och spelade lite spel. Det hela blev ganska improviserat, men det var trevligt. Av Barbro fick jag en "spapåse" - tvål, ljus, duschkräm, kroppssmör och sånt med lavendeltema, och av släkten från Stockholm fick jag melon. Det var vad de hade hittat hemma - som sagt, det blev lite improviserat.

På kvällen sedan åkte jag med till Vendels i Kåseberga. Det var en present från mamma. Åsa, Dennis (Åsas man), och Barbro var också med. Vi år fem rätters middag, fast totalt blev det nio rätter, allt som allt, eftersom de bjöd på lite aptitretare mellan varven. Det var dyrt, och jag är inte säker på att jag hade gått dit om jag var tvungen att betala själv, eftersom jag är student. Hade jag haft jobb hade jag dock inte tvekat till att följa med, för jag hade en riktigt trevlig kväll. God mat och tid att faktiskt umgås och sitta ner och njuta. Jag tror att vi lätt glömmer bort sådant ibland. Middagen tog nästan fyra timmar.

Vi åt:
  • Brödkorg: småbröd av olika slag, serverade med rökt äppelcidervinägersmör. När man väl kommit över chocken att smöret inte smakade smör var det jättegott.
  • Aptitretare: Någon laxfisk med röra som skulle ha ett sting av pepparrot. Det smakade inte alls pepparrot och just därför tyckte jag det var gott.
  • Förrätt 1: Minutrökt hälleflundra och råräka. Råräkan var lite väl rå för min smak, men fisken var jättegod. Den serverades med en strut över att det skulle lukta rök-rök om den när den serverades (den var ju minutrökt).
  • Förrätt 2: Pilgrimsmussla med potatispuré. Jag har inte ätit pilgrimsmussla förr och det smakade bättre än vad jag trodde att det skulle göra. De serverades på en sten som låg ovanpå kolsyreis. Fräck effekt!
  • Uppfriskande fläder-splash: I princip fryst flädersaft som vi fick medan vi väntade på varmrätten.
  • Varmrätt: Lavendelkryddad kalv med potatismos. Jag kan ärligt säga att det var den godaste potatismos jag någonsin ätiti!
  • Efterrätt 1: Mjölkchoklad och päronpuré med ett täcke av skummad kokosmjölk. Överraskande och god efterrätt som serverades på en helt vit tallrik. Chokladen kom fram när man började äta.
  • Efterrätt 2: Vaniljpudding med röda bär. Den första efterrätten var den som var roligast att äta, men den här smakade godast. 
  • Kaffe med chokladkakor: Blandade chokladkakor, några flarm som påminnde om utspilld knäck, tryffel med hasselnötter och säkert någor som jag glömde.
Det var en väldigt trevligt kväll (tack alla ni som var där!) och maten en fröjd för såväl gom som öga. Jag ska ladda upp bilder från den på bilddagboken när jag har tid. Nu ska jag ut och spela spel med mina stockholmssläktingar, så tills vidare får ni nöja er med en bild.


Pilgrimsmusslor och kolsyreis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0