Det här med influensa...

Alltså, jag hade egentligen bestämt mig för att inte skriva någonting om svininfluensan, men jag ångrade mig för jag blir så trött på all hysteri, både kring influensan och kring vaccinet. En hel del av det skyller jag på media. Kvällstidningar har alltid förstorat upp saker och ting (jag köper inga själv sedan det så kallade rollspelsmordet), men även SVT's rapport och TV4-nyheterna gör sitt bästa. Varje dag är det något om någon som har dött av influensan, eller också är det tjaffs om biverkningarna från vaccinet.

Så här är det: ungefär 3000 personer dör i "vanlig" influensa i Sverige varje år. Varför tas aldrig det upp på nyheterna? Eller är det så att SVT har en ny praxis nu att rapportera om hur många som insjuknat i inlfuensan? I så fall ser jag fram emot att få höra rapporterna om hur många som insjuknar och avlider av säsongsinfluensan (jag har för övrigt skrivit till SVT om det här, men inte fått något svar än. Och anledningen till att jag är på SVT och inte TV4 är för att TV4-nyheterna är så dåliga, så jag brukar inte se dem).

Svininfluensan är inte speciellt mycket allvarligare än andra sorters influensa (den är väldigt snäll om man jämför med t.ex. Spanska sjukan, som tros ha haft fler fall än pesten på medeltiden). Grejen är den att det virus som orsakar svininfluensan (eller baconfeber, som en kille på Sveroks forum lite lustigt uttryckte sig), är ett nytt virus. Många människor har inte stött på det innan, alltså har de ingen immunitet och alltså blir de sjuka. Om många personer blir sjuka samtidigt kommer inte samhället att fungera som det ska. Tänk bara på vad som skulle hända om hälften av alla busschaufförer, ambulansförare, brandmän, poliser och städare skulle bli sjuka. Samtidigt. Det är problemet med svininfluensan.

Men om den inte är så farlig, varför ska man då vaccinera sig?
För det första: det finns en hel del personer som inte kan vaccinera sig av olika anledningar, äggallergiker t.ex. (eftersom vaccinet tas fram i hönsägg) och som därför riskerar att bli sjuka. Du vet aldrig vilka sådana personer du kan komma i kontakt med, även om du inte har någon i din direkta närhet: kvinnan som står före dig i kön på Ica t.ex, eller mannen som sitter bredvid dig på bussen.

För det andra: om många personer vaccinerar sig minskas smittspridningen och då kan samhället fungera som vanligt.

För det tredje: för att vaccinet i det långa loppet över huvud taget ska få effekt måste så många som möjligt vaccinera sig. Det går faktiskt att mer eller mindre utrota sjukdomar med hjälp av vaccin: har ni hört talas om mässling och påssjuka?

Vaccinet är dessutom inte farligare än vanligt vaccin: ömhet runt stället där man blivit stucken, samt lite feber och andra influensaliknande symtom. Det beror på att man vid vaccination sprutar in en del virus i kroppen, som den sedan får slåss mot för att lära sig känna igen. Inget konstigt och inget farligt.

De konstigheter som kvällstidningarna älskar att frossa i vissa personer fått efter att de tagit vaccin är inte konstaterade att de faktiskt beror på vaccinet.

Ha i åtanke att det är några miljoner människor som vaccineras. Hade vaccinet varit farligt hade ungefär en tredjedel av Sveriges befolking (de som fått vaccinet) tappat luktstinnet, börjat gå baklänges, fallit döda ner eller börjat prata gammelgrekiska vid det här laget.

Alltså: gå och vaccinera er, inte bara för er egen skull utan för alla andra också. Och om ni blir sjuka: stanna för fan hemma och var inte sådana taskmörtar att ni går ut och smittar ner alla andra!

Jag då? Ska jag vaccinera mig?

Ja, det ska jag, trots min spruträdsla (kan jag kan ni andra spruträdda också. Mespottor! Det gör inte ont egentligen, det är bara otäckt!). Jag skulle gått idag, men de hade inget vaccin på Nyhems vårdcentral. Det var slut, så jag får vackert vänta till torsdag, vilket känns lite jobbigt för jag peppade mig som fan för det hela förmiddagen.

Mina källor om influensa och vaccin hittar ni här, här, här och här. För övrigt gör jag tummen upp till Siri, som skrev detta inlägg.

Gå nu och vaccinera er!
Om jag börjar prata gammelgrekiska eller färgas lila på grund av vaccinet lovar jag att starta en klubb!


Kommentarer
Postat av: dakka

konversation mellan min syster och mig:

hon: "har du vaccinerat dig?"

jag: "nej"

"varför inte det?"

"jag har ett immunförsvar"

"vill du hamna i respirator eller?

"ja, för alla som får svininfluensan hamnar i respirator och alla får svininfluensan"

"nä, men den är ju farlig"

"skiter du i att köra bil bara för att man kan dö i trafiken?"

"jag visste att du skulle säga något sånt"

"men det är ju för fan mer sannolikt att man dör i trafiken än att man dör av svininfluensan!"

"jaja..."



jag tänker inte vaccinera mig, mest av ren princip mot den här hysterin.

2009-11-24 @ 09:25:20
Postat av: Vronkan

Jag tänker inte vaccinera mig. Är som du starkt kritisk till medias "bevakning" av detta.

Men jag är även lätt kritisk till de punkter du anger som fördelar med vaccin.

Smittspridning: Även om jag vaccinerar mig och således inte blir sjuk själv kan jag fortfarande bära på viruset och sprida det vidare. Då det gäller smittspridning måste fler människor ist lära sig lite sunda vanor. (Vanlig hygien, typ!) Och som du skriver: Sjuka människor MÅSTE lära sig stanna hemma. (Men det gäller ju alla sjukdomar)

Sen det här med att man kan utrota sjukdomar med vaccin. Javisst! Men virusen muteras väl också pga vaccin om jag förstått rätt (är ju inte medicinare. :P )

Anyway. De som vill får vaccinera sig. Men jag hoppar den. :)

2009-11-24 @ 12:45:41
URL: http://jvil.blogg.se/
Postat av: Siri

DU ÄR SÅ JÄVLA BRA!!!

2009-11-24 @ 21:00:06
Postat av: Markus

Precis! Alla ska vaccinera sig för min skull! Vi äggallergiker vill att ni ska det. (jag borde köra en kampanj där jag går runt och manar folk till att vaccinera sig för min skull)

För övrigt,angående det här med att man kan smittas av folk som har vaccinerat sig...har hört att det inte går, av någon anledning, från just baconvaccinet (mmmmmm bacon) men annars så skulle jag föredra det eftersom det då blir en försvagad form så det blir precis som ett vaccin. Det var så jag fick mässlingimmunitet. Genom att bli smittad med en försvagad form från vaccinerade.

2009-11-26 @ 17:18:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0