"Googla det"

Alltså, jag blir lite irriterad. Det har hänt flera gånger på facebook den senaste tiden när någon skrivit en term som jag inte förstått att jag har frågat verderbörande vad det betydde. Som svar har jag fått "googla det", och det stör mig. Hur svårt är det att svara på en vanlig enkel fråga?

Om man skriver något nördigt som inte alla förstår är väl syftet att man vill att andra ska upptäcka ens hobby? Eller? Är det bara jag som tänkte så? Dessutom tycker jag att det hör till vanlig hyfs att förklara saker och ting för folk. Det är liksom det hela begreppet kommunikation bygger kring, men som vanligt tycks vanligt folkvett försvinna på Internet.

Men tänk er själva: i inlägget jag skrev om ordet fuck för ett tag sedan nämnde jag också etymologi. I inlägget förklarar jag vad etymologi är, men om jag inte hade gjort det hade två scenarion inträffat:

  1. Folk hade slutat läsa min blogg, eftersom jag använder en massa krångliga termer utan att förklara dem.
  2. Folk hade frågat vad 'etymologi' betyder. Jag hade då antingen kubbat svara på samma sak i femtielva olika kommentarer, eller också hade jag kunnat säga "Googla det" och förlorat en massa läsare på det.
Min poäng är att folk är nyfikna i allmänhet, tycker det är intressant att läsa sig termer inom olika specialintressen (i synnerhet deras vänners specialintressen) och om man då inte själv kan förklara detta tycker folk man i allmänhet är lite taskig. Att säga "googla det" är att idiotförklara folk och det förlorar man i allmänhet på själv i slutändan.

Tänk er själva om detta skulle införas som standardsvar i Sverige:
"Fröken, fröken, vad är ett verb?"
"Googla det".

Hur skulle ni tolka det liksom?

Och för er som inte läste inlägget om fuck och således inte vet vad etymologi är: goolga det! ;)

Kommentarer
Postat av: Malin

Tack för titten och ord hos mig :D tycker definitivt du ska prova receptet

2011-02-05 @ 16:59:42
URL: http://joyforhome.blogg.se/
Postat av: Phelicia - konst och foto

sv: Ja, julklappar... saknar julen! :(

2011-02-05 @ 17:26:31
URL: http://phelicias.blogg.se/
Postat av: Carol

Håller med dig, man berättar väl inte om vad det nu är bara för att? Eller bara för att de få personerna som känner till termen eller saken ska förstå? Jag vill ju någonstans tro att man vill dela med sig av den informationen man har, och inte bara skryta om den. Är ju inte precis som att folk "äger" ord... Samma sak gäller när folk inte vågar fråga om t.ex termer för att verka dumma. Alla är vi olika och har olika ordvokabulärer ju? Tycker att man råkar på det fenomenet ofta när det gäller till exempel IT, varför skulle jag kunna allt om det om inte samma person kan mycket om låt oss säga... fantasygenren? Nej olika ska vi ju faktiskt vara!

2011-02-05 @ 19:34:22
URL: http://crolas.webblogg.se/
Postat av: Sara

Haha störigt svar :P

2011-02-07 @ 18:59:37
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Anonym

;) har man sagt A får man säga B oxå !!

2011-02-10 @ 13:32:20
URL: http://hanneaasa.blogg.se/
Postat av: Kyckling I Rymden

Jag hade Googlat det. Att kunna ta reda på information om något man är nyfiken på är viktigt. Hittar man inget under kanske 15 minuter är det helt okej att skrika i frustration, dock ^^

2011-02-16 @ 02:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0