Alvklingan

Igår började jag läsa Alvklingan av Nick Perumov (fortsättningen på Sagan om Ringen, jag skrev om den för ett tag sedan). Jag har hunnit ungeför 60 sidor, men so far so good. Jag gillar stilen i den, vilken påminner ganska mycket om Tolkiens, även om det givetvis inte är exakt samma, för Perumov är inte Tolkien. Det är tillräckligt likt så att det inte "störs", om ni förstår hur jag menar. Sedan gillar jag Midgård som värld, så enkelt är det. Det som Perumov har som saknas hos Tolkien är däremot tempo. Det händer faktiskt saker i berättelsen. På 60 sidor har huvudpersonerna (hoben Folco och dvärgen Thorin) hunnit träffas, leta upp en försvunnen ponny, hitta en motvilligt informativ gnom, Folco har hunnit bråka med sin onkel och Folco och Thorin har hunnit ta sig till Bri. På 60 sidor i SoR har Bilbo hunnit lämna Hobbinge och Fordo har fått ringen. Jag ska inte säga för mycket, för boken är trots allt 500 sidor lång (eller så, jag har inte kollat exakt), så det kanske saktar ner senare, men det känns bra i alla fall =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0