Allting är upp-och-ner!

Jag läser facklitteratur på kvällarna innan jag ska sova och skönlitteratur på dagarna när jag sitter och pluggar. Hur gick det till?

Tja, till att börja med så baserar jag materialet till min magisteruppsats på skönlitteratur... och så läser jag Skriv på! av Elizabeth George, som är en bok som handlar om hennes syn på hur man ska skriva skönlitteratur.

Så. Jag har lyckats åstadkomma ett blogginlägg idag också, tjoho! Nu ska jag återgå till att klassificera metaforer. Det är lite mindre tjoho, för det är sjukt svårt.

Det låter väldigt enkelt att lista ut vilken källdomänen är och vilken måldomänen är, och i vissa fall är det ganska enkelt. Till exempel: Hans berättelser trollband publiken. Metaforen blir då BERÄTTELSER ÄR MAGI. Eller: På den vägen var det, passar in i LIVET ÄR EN RESA-metaforen.

Men var sjutton ska jag placera saker som kasta ett öga på, hans dotter var rasande grann och han ljög generalen full? Förslag mottages tacksamt.

Ay well, back to work.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0