Recension: Blod och Choklad

Översättning: Lena Jonson
Utgiven: BonnierCarlsen, 2010
Ursprunligen utgiven: 1997
Betyg: 1

SPOILERVARNING!!!

Handling:
Den grundläggande handlingen i den här boken är det klassiska Romeo och Julia-konceptet; flicka träffar pojke, flickans familj tycker inte att hon ska vara tillsammans med pojken och lägger sig i för att förstöra förhållandet, typ. Eftersom huvudpersonen (flickan) sedan är en varulv kretsar berättelsen också kring det klassiska supernatural-problemet vid förhållanden: berätta sanningen för människan eller låta bli? Handlingen är egentligen inte så mycket mer invecklad än så.

Omdöme:
Som sagt, handlingen är inte mer invecklad än så. Vilken medioker författare som helst borde kunna klara av att skriva en berättelse kring det temat. Att sedan flickan är en varulv och pojken är människa gör det lite orginiellt, och jag hade önskat att det för en gångs skull var en lite nytänkande bok där pojken väljer att ändra på sig, eller där de i alla fall klarar av att leva i symbios med varandra, men nej. Pojken flippar ut när han får reda på att flickan är en varulv, och sedan försöker han döda henne och flickan blir istället tillsammans med varulvsflockens alfahanne, som egentligen inte alls är speciellt sympatiskt. Och varulvarna i den här boken är inte alls så orginella egentligen, utan beter sig som Varulvsflock Standardtyp 1A; de är med andra ord vildsinta och slafsiga.

Allt det ovan kan jag se mellan fingrarna på, och det hade kunnat vara en sån där mellanbok: inte jättebra, men inte totalt värdelös heller. Men textbindningen är så fruktansvärt dålig att jag funderar över om redaktörern var full när hon läste manuset. Och korrekturläsaren likaså. Texten hänger knappt samman. Det är en stor brist på alla typer av pronomen, men främst de reflexiva. Det hände flera gånger att jag stannade upp och tänkte någonting i stil med "men, var det inte han som gick ut ur rummet nyss?". Dessutom var det en karaktär som jag under större delen av boken trodde var en kille. Könsneutralt namn, och något genus nämndes aldrig. Karaktären i fråga har dessutom en pojkvän, vilket gjorde mig glad för jag trodde att det var lite nytänkande. Men sedan, i sista tredjedelen av boken förstod jag att det faktiskt handlade om en tjej. Ingenstans tidigare nämndes det. Det är faktiskt inte okej att skriva böcker på det sättet.

Och titeln då? Blod och Choklad låter ju som en väldigt intressant kombination. Precis i början av boken finns det ett citat som någon annan har skrivit som anspelar på en smak av blod och choklad, men det är också det enda. Det finns över huvud taget inte någonting i själva handlingen som förklarar valet av titel. Värdelöst, tycker jag.

Den här boken lever endast på Twilight-hypen. Boken kom ut första gången 1997 och jag har aldrig hört talas om den förrän nu, när svenska förlaga letar med ljus och lykta efter varulvs- och vampyrböcker. BonnierCarlsen hittade den här i någon dammig gammal vrå, och ärligt talat, de borde ha låtit den ligga kvar.

Utdrag ur boken:
Det blir inget. Det finns inget i den här boken som är tillräckligt bra för att återges.

Jag ber förresten om ursäkt för spoilern ovan, men den här boken är så usel att den inte är värd att läsa i alla fall.