Det här med abort

Vissa människor gör mig extremt upprörd. Mats Selander, t.ex. ordförande i MRO - Människorätt för Ofödda, vilket är en förening med en grupp kristna som försöker förbjuda den fria aborten i Sverige.

"MRO finns för att synliggöra det våld en abort utgör, tills dess att folk bryr sig tillräckligt mycket för att sluta tolerera det" kan man läsa på deras hemsida. MROs hemsida finns på www.abortnej.se Jag vill varna för starka bilder.

Nu påstår jag inte att abort är enbart bra. Jag tror inte heller att abort är något man aktivt väljer. Abort ska givetvis inte heller ses som någon sorts alternativt  preventivmedel (använd kondom för fan!).

Däremot tycker jag att varje kvinna har rätt att välja om hon vill göra abort eller inte. Givetvis bör hon diskutera det med den blivande fadern, men det ska vara hennes beslut. Det är hon som måste bära ungen i nio månader, med allt vad det innebär, inte han! Hellre en abort än ett oönskat barn.

Jag tycker dessutom det är hemskt att en MAN tycker att han har rätt att försöka få fram sådana beslut som berör en kvinnas kropp. Han kommer aldrig någonsin att bära ett barn och han har med största sannolikhet aldrig någonsin varit i en situation där han faktiskt aktivt ställts inför frågan om han skulle behålla det som kanske kunde växa i hans livmoder eller inte. Hade Mats Selander varit kvinna hade jag nog inte blivit lika upprörd. Sådana ideer är medeltida kyrkotrams, och jag blir lite rädd när det faktiskt debatteras som om det vore någon sorts självklarhet.

Och efter att ha läst lite på MROs hemsida måste jag ställa mig frågan - hur kan man mörda något som inte är fött? Vi är alla överens om att alla som fötts är levande. Motsatsen till att vara född måste vara att vara ofödd - alltså icke-levande.

Och är det lika fel att äta ägg (som då är potentiell livsform, för äggulan är faktiskt en cell som befruktad kan bli ett liv) som det är att göra abort?

Kommentarer
Postat av: Siri

Jag jobbar ju med aborter och ibland finns det faktiskt inget val. Människor som den där idioten du skriver om har aldrig i hela sitt liv varit på en sådan avdelning som vår och sett vilken vånda och ångest abortbeslutet kan orsaka. Jag håller helt och fullständigt med dig om att folk inte bör se det som ett alternativt preventivmedel, men ibland kan det faktiskt vara så att fostret är missbildat och då har man faktiskt inget val. det blir inget värdigt liv för dessa foster. Och om man inte kan ge barnet all den kärlek och omtanke det förtjänar så ska man inte sätta det till världen. Så tycker jag iaf. Intressant att diskutera kring abortfrågan, borde man göra mer.

2008-10-22 @ 08:26:46
Postat av: Lars

Du gör dig skyldig till felaktiga kopplingar här Linn. Född behöver inte betyda levande och ofödd behöver inte betyda död.



Samtidigt är jag ganska övertygad om att kristna inte har något emot att äta djur, vare sig födda eller levande (även om det givetvis finns kristna veganer som tycker det).

2008-10-22 @ 13:15:43
URL: http://hellstrom-lars.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Hej, kollade in abortsidan, ja fy f*n vilka äckliga bilder D: riktigt äckliga... men jag håller med dig, det är helt och hållet kvinnans val! Bara för att något har potentialen att bli ett människobarn gör det inte till det så fort det ser ut som ett, anser jag.

/Sofia (kom hit via din länk på Svensk Wicca)

2008-10-22 @ 20:38:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0