Stockholm

Så var man hemma igen. Egentligen kom vi hem igår, men efter fem och en halv timme i bil kände jag inte alls för att sätta mig vid datorn.

I alla fall. Vi åkte upp i fredags. Vi bodde på hotell Esplanade, ett litet mysigt hotell på Strandvägen. Det tog tid för oss att hitta parkering i näreheten av hotellet, men efter att har kört runt ungefär 45 minuter hittade vi ett parkeringshus på Birger Jarlsgatan, cirka tio minuters gångsväg från hotellet (med packning). Vi checkade in och gick sedan för att äta kvällsmat med sötaste Ida och hennes sambo.

Vi hamnade på en pizzeria vid namn Ciao Ciao (om jag inte minns fel) och Emil sa att det var dne lyxigaste pizzeria han någonsin varit på (jag är nästan benägen att hålla med, om det inte varit för att jag tror att Sallys i Gamla Stan är snäppet vassare). Gott var det hur som helst.

Lördagen sedan började vi med att gå Hamngatan upp och bort till Dance & Gym Shop. Jag köpte en uppsättning nya balettkläder och tyckte synd om Emil som satt och väntade. Sedan gick vi bort till Gamla Stan, åt middag på Café Kronan, besökte SF-bokhandeln och en vikinga-affär (minns inte vad den hette). Sedan tog vi oss tillbaka till hotellet. Givetvis besökte vi andra affärer också, men där köpte vi ju julklappar, så det kan jag ju inte skriva här!

Vi lade våra kassar och gick sedan bort till Historiska museet. Vikninga-utställningen de hade där var intressant, men medeltids-utställningen kändes som bortkastad tid. "Medltida kyrkokonst" borde den ha hetat, för det var precis vad det var. Ingenting annat. Guldrummet i källaren var betydligt roligare.

Efter vårt museibesök gick vi tillbaka till hotellet, åt lite, duschade och bytte om för att gå bort till Cirkus på Djurgården och se Cats. Den var jättebra! Den svenska översättningen fungerade överlag och skådespelarna var jätteduktiga! Det var lite synd dock att kostymerna var så lika: de flesta var till största delen vita med ränder i lite olika färg, och det gjorde det svårt att särskilja dem. Jag har intentionen att skriva en recension om den om någon dag. Vill ni se den får ni passa på, den spelas bara till och med 19:e december

När vi gick ut till Djurgården låg det snö på marken. Mysigt!

Snöade gjorde det när vi skullle hem också. Det låg snö nästan hela vägen från Stockholm till Jönköping. Sedan var det barmark (fast idag har det faktiskt snöat i Halmstad också!)

Några bilder:


Julgran vid Skeppsbron.


Julsnö över Stockholm.


Snö över Linn!
Fotograf: Emil Persson

Fler bilder finns på http://knyttsak.bilddagboken.se, under 11:e, 12:e och 13:e december.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0