Ett slag för jämnställdheten?

Jag brukar av principskäl låta bli att läsa kvällstidningar, men eftersom jag är en ganska regelbunden läsare av Vronkans blogg är det svårt att undvika ibland, eftersom jag också är väldigt nyfiken av mig.

Det jag läst den här gången är en artikel från Aftonbladets nätupplaga. Norskan Hanne Nabintu Herland har uttalat sig om jämnställdhet och feminism (artikeln hittar ni här).

"Mannen behöver sex och kvinnan borde vara hängiven att tillfredsställa mannen", står det bland annat i artikeln, och "Ibland måste kvinnor hålla sig lugna och göra som mannen säger. Jag förstår att norska män hellre vill ha ryska och thailänska fruar. De gillar åtminstone sex och är bra på att laga mat".

Jag tycker allvarligt talat synd om kvinnan. Hon kan inte ha haft alltför många bra förhållanden, alternativt är det något fyskiskt fel på henne om hon inte känner behovet av att ha en man som tillfredställer henne sexuellt. Dessutom, både hon, hennes mormor och henne mamma måste varit riktigt usla på att laga mat om hon har den uppfattningen att norska kvinnor inte kan laga mat.

Visst, hon är ute efter att provocera och debattera, och det gör hon. Men jag känner inte alls igen mig i det hon skriver. Och så stor skillnad är det väl inte mellan Sverige och Norge. Eller?

Det värsta är nog den sista delen av artikeln:

"Hennes poäng är att kristna värderingar är på väg bort. Norge har blivit ett gudsfientligt land och står liksom hela Europa ”på kanten av stupet”. En anledning är att feminismen blivit för stark och könskampen för hård. – Vi lever i ett hedonistiskt samhälle. "

Det här är en av anledningarna till att jag inte gillar kristdemokrater (för givetvis står det i artikeln att hon är en sådan). Allt för många av dem tycks tro att det är de kristna värderingarna som håller samman samhället och att världen ser ut som den gör idag beror på att de kristna värderingarna förfaller.

Personligheten tycker jag att det är bra att de "kristna värderingarna förfaller". Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där en religion som inskränker friheten, integriteten och jämnställdheten så pass mycket får råda. Kvinnlig rösträtt, fri abort och könsneutrala äktenskap, för att bara nämna något.

Det är när jag läser sådana artiklar som jag blir glad över att min religion åtminstone ser män och kvinnor som lika mycket värda och som inte notoriskt genom världshistorien försökt att förtrycka och fördriva andra religioner av rädsla för "den sanne guden" och djävulen (häxprocesserna och korstågen är jättebra exempel).

Lever vi i ett hedniskt samhälle är det bra en bra sak. Jag är hedning och jag är stolt över det!

Kommentarer
Postat av: Gia

Word!

2009-06-13 @ 15:51:16
URL: http://bellonas.wordpress.com
Postat av: Vronkan

Ja, jag vet inte vad det är för fel på henne, men nånting har ju hänt. Ett hårt slag i huvudet eller nåt.

2009-06-15 @ 00:49:58
URL: http://jvil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0