Piraterna till Bryssel!

Piratpartiet lyckades ta 7,1% av rösterna och får därför ett mandat i EU-parlamentet och bör därmed ses som EU-valets stora segrare bland de svenska partierna, tillsammans med miljöpartiet, som gick upp starkt sedan förra EU-valet.

Jag undrar vad Blondinbella har att säga nu om moderaterna. Oavsett vad Reinfeldt sade i TV igår var det ett ganska dåligt val för dem. De sitter i regeringen och lyckades inte ens ta in en ynka procentenhet sedan förra EU-valet, medan sossarna hamnade på +-0 och därför fortfarande är det största partiet - trots att de inte sitter i riksdagen.

Det skulle också vara intressant att höra vad Blondie har att säga om PPs framgångar i valet, då hon på sin blogg igår skrev "Piratpartiet röstar väl bara om det går att rösta på internet". Underhållande, mycket underhållande.

Och jo, jag röstade pirat. Det gjorde jag av den enkla anledningen att de andra partierna (med undantag för miljöpartiet) misslyckats med att förklara vad de verkligen vill göra i EU och vad de vill åstadkomma. Jag tycker de ägnar med tid åt att smutskasta varandra än att tala om var de står (i synnerhet moderaterna och sossarna). Piratpartiet driver frågor jag tycker är otroligt viktiga, och Reinfeldt och hans gäng driver dem mot en utveckling som jag tycker är ganska skrämmande. Hejdå personlig integritet liksom.

Jag tycker det är bra att PP kom in EU-parlamentet. Det behövs att någon rör om lite i grytan där. En väckarklocka för de andra partierna kanske?

Dessutom var sannolikheten ganska liten att något av de sju riksdagspartierna inte kom in i EU-parlamentet (utom då möjligtvis kristdemokraterna, men det hade då inte varit något att sörja över) och då valde jag att lägga min röst på ett litet parti som driver viktiga frågor för att öka deras chanser att komma in.

Så är det. För övrigt tycker jag det är bra att folk över huvud taget röstade. Enligt SVTs text-TV ökade röstdeltagandet med sex procentenheter sedan förra EU-valet, och det tycker jag är jättebra! Det klart att det hade varit ännu bättre om valdeltagandet varit högre, men det är i alla fall ett steg i rätt riktning. Att rösta är ingen rättighet, det är er förbannade skyldighet som medborgare att göra det! Att inte gå och rösta för att man inte vet vad man ska rösta på är ett riktigt, riktigt dåligt argument - man kan ju alltid blankrösta! Skäms på er som inte gick och röstade igår. Tummen upp till er som faktiskt gjorde det.

Det är viktigt att rösta, och så länge ni inte röstade på kristdemokraterna eller på sverigedemokraterna var det viktigaste att ni faktiskt gick och röstade!





Kommentarer
Postat av: Vronkan

Jag röstade! Inte Pirat, dock. Tycker att ett parti bör driva fler frågor än en. (Ja, jag vet att det finns fler, men de syns/hörs inte) Dessutom känns det fruktansvärt pinsamt att ha ett parti som heter just Piratpartiet. :D

Var kul att se att det var högsta valdeltagandet nånsin sen vi gick med i EU!

2009-06-08 @ 10:57:30
URL: http://jvil.blogg.se/
Postat av: Vronkan

Förresten. Tack för gratulationer igår! :)

2009-06-08 @ 11:05:37
URL: http://jvil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0