Vad är värst?

Jag skulle egentligen plugga, men nu blev jag förbannad, så nu går det inte. TPB-domen kom idag. Resultatet: 46 miljoner i skadestånd. Jämför det med t.ex. domen i Engla-målet där skadeståndet blev 75.000. Det är alltså, enligt svenskt rättsystem, hundra gånger värre (närmare bestämt 613,3 gånger värre) att skapa en sida för fildelning (för det är vad det handlar om, inte att fildela i sig, utan att göra möjlighet för det) än att mörda en liten flicka. Hallå, prioritering! Vart i helvete är världen på väg?

Då kommer ju genast en intressant följdfråga: är Google, som också delar med sig av en massa filer lika olagligt? Blogg.se har en massa länkar på sin första-sida där det bland annat ligger bilder tagna av användarna. De delar alltså ut bilder som de inte har upphovsrätten till. Ska vi då stämma dem också? För att inte tala om Spotify, Facebook och YouTube, som bygger på exakt samma princip: forum för att ladda upp och dela med sig av media av olika slag. 

Och om jag skriver ett inlägg på min blogg, som bygger på fakta som jag hämtar från tidningsartiklar publicerade på nätet, ska det också räknas som upphovsrättsbrott då, eftersom jag länkar till dem och på så sätt sprider dem. Här har vi ett intressant moment 22: om jag länkar till artiklarna bryter jag mot upphovsrätten (om man utgår från det rättspraxis som skapas av TPB-domen) men om jag inte gör det betyder det att jag plagierar. Världen är knepig.

Jag vill passa på att påpeka att jag tycker det är rätt att folk som uppmanar till brott (vilket grundarna till TBP faktisktr har gjort, ur en synvinkel) ska få en rättslig prövning, men att ge dem ett skadestånd för något som råkar skada miljonindustrier lite grann i ena kanten (det är ju inte så att de bolagen ens står i närheten av att gå i konkurs p.g.a Pirate Bay) som är betydligt större än för någon som mördat ett litet barn - då är det något som är ruttet. Riktigt ruttet. TBP-domen betyder ju då att det är mer okej att gå ut och våldta och slåss och leva rövare, för det är inte ett lika allvarligt brott som att uppmana folk till fildelning. Svenska åklaragre och domare: skärp er för fan!

Artiklarna jag använt kommer från SvD och ni hittar dem här, här och här.  (ur moralisk synvinkler blir jag hellre dömd för att sprida bra åsikter genom länkar än att bli dömd för att vara en tjuv som plagierar).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0