Åre 2008: Stormköket...



image1'

Torsdag 20:e mars 2008

Stormköket är Sveriges högst belägna restaurang.

När jag och Emil insåg att det var fint väder idag också och att högzon var öppne beslutade vi oss för att det nu var dags att vi tog oss upp där. Imorgon är det långfredagen, och om det är fint väder då också kommer det vara MASSOR med folk där, så det var idag eller aldrig det gällde. Sagt och gjort. Vi åkte bort till WC-området och efter lite diskuterande beslutade vi oss för att ta KABINEN upp!!! Det var inte alls lika läskigt som jag mindes det, dessutom var det mycket snabbare än att åka via Olympia.

Det var grymt kallt där uppe, en köldeffekt på -25,7 grader (när den kommer ner på ungefär -30 stänger de högzon...). Jag tog ett par bilder, men klarade inte av att ta mer än tre, sedan höll fingrarna på att frysa ihjäl. Men vilket utsikt det var...klart väder så vi såg nästan ändå bort till Norge :P

Vi åkte ner till Café Olympia för att äta middag där, och de har nya ägare så det var lite av en besvikelse faktiskt, tyvärr.

Emil var riktigt duktig, han klarade av att åka både kabinen, Tusenmetern, Olympiagondolen och VM6:an, trots sin svindel.

När vi skulle hem tänkte vi att vi skulle åka Årevägen ner, men där den delade sig åkte Emil lite fel, så vi fick ta en tur via Ullådalen och Rödkullen också. Med andra ord tog vi oss runt hela systemet på en dag :P

Fikan intogs på det nya stället ovanför Bräcke, och där satt vi tillsammans med delar av det svenska alpina landslaget. Emil tyckte de var dåliga förebilder som inte hade hjälmar på sig, och det kan jag väl hålla med honom om.

På kvällen drog vi ner till Holiday Club (som jag för övrigt fortfarande anser är ett skrytbygge) och bowlade. Jag lyckades få ihop 174 poäng. Vad de andra fick är hemligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0