Stockholm, oktober 2007

Detta inlägget är flyttat från en gammal blogg, och ursprungligen skapat 2007-10-26

---------------------------------------------

Jag lovade ju att jag skulle tala om vad jag gjorde i Stockholm. Nu är det snart en vecka sedan jag var där, men skit i det, bättre sent än aldrig :)

FREDAG
Åkte upp via Göteborg. Emil skulle på lajv (i Tumba av alla ställen!) så jag hade sällskap med honom till Göteborg. Det var roligt när han skulle dra på sig ringbrynjan igen. Han fastnade, så jag gick hjälpa honom. Nästan hela vagnen tittade åt vårt håll och smålog :P I Göteborg köpte jag en torr jävla baguette på Pressbyrån (aldrig mera mat från Pressbyrån, så länge det inte är yoghurt!) och bytte tåg. Jag hade glömt ta postafen, så givetvis satt jag och mådde illa halva tågresan. Dumt. Framme i Stockholm mötte mamma och pappa mig på stationen. Mamma gillade inte mitt svarta läppstift. Hon tyckte jag skulle torka av det innan vi skulle på kvällsmat hos Ivar och Louise, men det gjorde jag inte. Vi gick en vända i stan, en snabbis in på NK och sådär (vi köpte strumpor till mig, för de hade jag råkat åka ifrån :P), sedan gav vi oss av till Strandgatan och Louise och Ivar. Det är en av de häftigaste lägenheter jag varit i. Nio rum, riktigt gammal hiss i trapphuset (sån där med nätbur) och färgade glas i trappuppgången. Maten var jättegod, hasselbackspotatis med kantareller och kalkon. Dock satt åksjukan fortfarande i. Jag mådde illa och kunde inte äta så mycket, tyvärr. Efterätten rörde jag inte alls. Kände mig lite otacksam, men resonerade att det var trots allt bättre att låta bli att äta än att kräka, för då hade bara mamma blivit hysterisk :P Efter kvällsmaten där åkte vi till hotellet nere på Söder. Det var ganska kallt på mitt rum, för någon hade glömt stänga vädringsfönstret och det var minusgrader ute. Ganska litet rum, men charmigt. Jag missade Barda men hann se Doobidoo, sedan somnade jag ifrån filmen jag hade tänkt titta på :P

LÖRDAG
Vi gick upp och åt frukost och pappa gnällde för att de inte hade äggröra, prinskorvar och bacon (som det inte räckte med havregrynsgröt, två sorters kokta ägg, ett par olika sorters te, flingor, bullar och diverse pålägg *himlar med ögonen*). Sedan gick vi ut och gjorde Stockholm osäkert. Siri hade meddelat att hon inte skulle hinna träffa mig, så jag fick umgås med mamma och pappa istället. Vi tog en tur ner på Gamla Stan och åt lunch där i ett mysigt källarvalv och sedan fick jag gå på SF-bokhandeln själv, för det ville inte mamma och pappa, av någon underlig anledning... :P Vi runt i Stockholm större delen av dagen. Vi åt ganska tidig kvällsmat på vår favorit-tapas-restaurang och sedan begav vi oss tillbaka till hotellet för att dushca och byta om. Jag höll på gamla invanda hotell-traditioner och blötte ner hela badrummet när jag duschade, dock utan att väta net lobbyn den här gången. för vi bodde på bottenvåningen, haha. (Hur det såg ut nere i källaren har jag dock ingen aning om *host*) Anyway, vi träffade Göta, Claes, Kerstin och Christer och gick till teatern. Musikalen var bra, mycket bättre än vad jag trodde att den skulle vara. Det fanns med en låt som inte finns med i filmen och hon spelade Greta var helt underbar. Pernilla Wahlgren var för mycket stockholmska emellanåt och jag har aldrig gillat Tommy Nilsson, men annars var det helt okej. Efteråt gick på en pub och mamma beställde in Mojito till henne och mig (en 6:a galna kvinna!). Det är första gången jag varit ute och inte behövt via leg, haha :P

SÖNDAG
Vi checkade ut från hotellet och gav oss iväg till Livrustkammaren. Där träffade jag Ida och vi gick och tittade på alla gamla vagnar och kläder. Pappa och jag diskuterade ett bra upplsag till en ny Jönssonligan-flim - att stjäla en av kröningsvagnarna nerifrån källaren :P Sedan skulle vi äta lunch med Cecilia, men jag ville hellre äta med Frida, då jag fick reda på att hon också var i stan, så jag gjorde det och sedan satte jag mig på tåget och åkte hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0