Vårens början

Det börjar, sakta men säkert gå  mot vår.  I feel it in the water, I smell it in the air...men framförallt, det märks på ljuset. Det är inte längre mörkt när jag går hem klockan fyra på eftermiddagen. Det har börjat ljusna!

Och på söndag är det Imbolc. Vårens början. Imbolc är gaeliska och betyder ungefär "i magen". Imbolc firar vi för att markera vårens början. Det är vid Imbolc knopparna börjar gro nere i jorden. De märker av det återkommande ljuset och börjar sakta, sakta växa...

Jag längtar till våren, faktiskt. Visserligen gillar jag vintern, men då ska det vara riktigt vinter. Minusgrader och, om inte snö så i alla fall frost. Jag har använt mina varma stövlar tre dagar den här vintern.

Allvarligt talat, det här gråvädret klarar jag mig utan. Ge mig lite solsken och krokusar! Eller en riktigt brutal snöstorm. Det känns som mars, fast det är bara februari.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0