Filmrecension: Guldkompassen

Detta inlägg är flyttat från en gammal blogg. Ursprunligen publicerat 2008-05-04

----------------------------------------

Titel: Guldkompassen
Engelsk titel: The Golden Compass
Regissör: Chris Weitz
Manusförfattare: Chris Weitz
Bolag: New Line Cinema
Inspelningsår: 2007
Betyg: 2 av 5

Handling:
Lyras bästa vän blir kidnappad och hon bestämmer sig för att rädda honom. Av rektorn på skolan får hon en guldkompass för att ha med som hjälp på vägen. Samtidigt tvingas hon inse att hennes farbror är i fara, då han tagit reda på fakta om Stoft som Magisteriet inte vill att han ska känna till...

Omdöme:

Filmen är väldigt luddig och väldigt osammanhängande. Det känns som att handligen stressas igenom för fort. Ingenting förklaras och jag har flera gånger under filmens gång frågat "va?" då jag inte fått ihop händelsekedjan riktigt. Delar av historien är dock ganska intressant, men jag skulle absolut föredra att läsa boken för att få reda på mer än att se filmen en gång till. Skådespelarna är på det stora hela ganska bra (Dakota som spelar Lyra faller ibland, men det blir lätt så med unga aktörer, i synnerhet i deras första film). Jag är dock glad att jag inte lade ut pengar på att se den bio, för det är den absolut inte värd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0