Midsommarhelgen - uppdatering

Jag har haft en trevlig midsommar. Midsommarafton åt vi god mat och spelade spel. Min morbror och farbror teamade mot mig i kubb, och jag vann! Vi hade dessutom sol hela dagen, till skillnad från resterande Sverige, så vi satt ute och fikade. På kvällen flyttade vi in till uterummet.

Midsommardag var vi borta hos släktens andra sommarhus i Löderup, där mina mostrar huserar. Ytterliggare en dag med god mat och trevligt sällskap. Vi blev bjudna på grillat på kvällen. Eftersom jag inte äter griskött valde jag lammstek istället, och den var alldeles lagom grillad. Hemgjord potatissallad fick vi också. Mycket gott! Vi spelade Aqua Romana också. Typiskt tyskt brädspel med träpluttar och läggbrickor. Recensionen jag läst om det överensstämde inte riktigt, jag tyckte bättre om spelet än vad recensenten gjorde.

Igår var det litha (sommarsolstånd) och vi var för första gången på över ett år samlade hela familjen här nere (lillebror körde ner i lördags kväll), även om det inte blev så långvarigt. Jag skrev lite på min bok och sedan ägnade jag större delen av dagen åt att ligga och läsa i solen. Lagom ansträngande och precis vad jag längtat efter att få göra större delen av våren.

I går kväll var jag och mamma uppe på Ales stenar för att titta på solnedgången. Stenarna är placerade på sådant sätt att solen går ner vid den ena av storstenarna när det är sommarsolstånd och går upp vid den andra storstenen när det är vintersolstånd. Vi var långt i från ensamma där, vilket var lite synd. Det hade varit mer magiskt om det inte varit så mycket folk, men det var väl oundvikligt. Ska jag vara ärlig tror jag faktiskt inte att det varit så mycket folk där någonsin när jag varit där.

Idag ska jag ägna tiden åt att skriva vidare på boken och vänta på att vårdcentralen ska ringa. Jag och Emil ska jag TBE-vaccinera oss, så jag har fått knappa in mitt telefonnummer så att de kan ringa upp sedan när de har tid. Det har de ungefär tjugo över två, jippie. Hoppas bara att de har bättre tider för vaccinationen sedan. Vi är ju ute lite sent.

Jag bjuder på en bild som pappa tog av mig på midsommarafton när vi skulle fika. Blomsterkrans, klänning, solsken och jordgubbar. Kan det bli mer svensk sommar än såhär?


Fotograf: Ulf Ericsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0