Lite om spindlar

Det här inlägget grundar sig egentligen i tre saker. Det första är den tjej som under Kir blev biten av en spindel och fick åka till sjukhuset. Det andra är den hoppspindel som i förmiddags tog sig från min fönsterkarm till mitt skrivbord - ett hopp på ungefär en halv meter. Det tredje är min ibland något ohälsosamma nyfikenhet och viljan att veta mer kombinerat med frustrationen av att inte veta (Odi profanum vulgus, ännu en gång. Och det där får ni googla själva.).

Den där hoppspindel fick mig attt fundera över om det faktiskt är möjligt för de räliga krypen att hoppa så långt (uppenbarligen är det det - jag såg det ju!) och om svenska spindlar faktiskt kan bitas så illa att man behöver åka till sjukhus (återigen - jag såg det ju) och i så fall: vilken spindel var det?. Så, jag googlade spindlar och har lärt mig massor med nya intressanta saker om dem, som jag nu tänkte dela med mig av till er. Alla källor hittar ni längst ner. Med hänsyn till alla spindelfobiker (och upphovsrättslagen) har jag valt att inte publicera några bilder i det här inlägget. Vill ni läsa mer och se äckliga bilder kan ni klicka på länkarna istället.

För att börja med att besvara mina egna frågor: ja, hoppspindlar kan faktiskt hoppa så långt.  De kan hoppa ungefär 80 gånger sin egen längd (så en spindel på 1 centimeter kan hoppa ungefär 80 centimeter. Hoppspindlarna är väldigt bra klättrare och kan klättra på nästan alla underlag, till exempel glas. De är spinner inga nät, utan hoppar på sina byten och biter dem. De har väldigt bra syn: bäst syn av alla spindelarter och mycket bättre syn än många insekter. Bland annat kan de se färger i det ultravioletta spektrat. De är dessutom väldigt nyfikna av sig och föredrar att undersöka saker istället för att gå och gömma sig.

Fråga två och tre då: ja, det finns spindlar i Sverige som kan bita människor, men de gör det oftast när de känner sig hotade, blir klämda eller (vissa arter) när de ska försvara sina ägg, och det är väldigt, väldigt sällan det händer. Inga av de spindelarter som finns etablerade i Sverige är dödligt giftiga. Man kan få problem om man är allergisk (vilket tjejen som blev biten på Kir var), precis som man kan med till exempel getingstick. Det finns ungefär 30 000 kända spindelarter och 99% av dem är giftiga.

Det här med att vara giftig är dock ganska relativt. Det finns många ämnen som är giftiga' (i bemärkelsen dödligt giftiga) i för stor dos. Salt till exempel. De flesta spindlar är ganska små och ett bett innehåller inte tillräckligt mycket gift för att kunna döda en frisk, vuxen människa. Den spindel som anses ha giftigast gift är den brasilianska mindre markfågelspindeln.

Två spindlar som fått lite oförtjänt dåligt rykte är svarta änkan och vår svenska korsspindel, båda två säkerligen på grund av sina namn. Svarta änkan är svart och dödar gärna maken efter parningen (därav namnen). Den är giftig, och den har dödat människor. För en fullt frisk människa är bettet dock inte dödligt, även om det kan göra väldigt ont, man kan få väldigt kraftiga reaktioner och det kan ta veckor innan man blir fullt återställd och man bör alltid uppsöka läkare om man blivit biten av en. Barn och gamla och allergiker lider i vanlig ordning större risk att drabbas.

Den svenska korsspindeln har fått sitt namn efter korset det har på kroppen. Den kan bitas, precis som hoppspindlar och kärrspindlar (bland andra), men det är inte farligt, såvida man inte är allergisk.

Några andra intressanta fakta jag stött på under min eftermiddagsläsning:

Det finns ungefär 700 spindelarter i Sverige och en av de mest ovanliga arterna är tapetserarspindeln. Den tillhör samma släkte som fågelspindlarna (Mygalomorphae) och är den enda spindel av 'sitt slag' i Sverige. Den finns bara etablerad på tre platser i Sverige, alla i Skåne (Stenshuvud, Kullaberg och Skäralid).

Husspindeln är en av de allra snabbaste spindelarterna.

Lockespindlar (Långben-spindlar) är egentligen inte spindlar, utan en egen kategori spindeldjur. De saknar helt förmågan att producera gift och silke. "Lockespindlar" som sitter i nät i källare t.ex. är inte alls lockespindlar utan grottspindlar.

Källor
Lockespindlar
Allmänt om spindlar, Zoonen
Svarta Änkan

Tapetserarspindel
Allmänt om spindlar, Wikipedia
Allmänt om spindlar, Naturhistoriska riksmuseet
Spindlar och spindelgift
Hoppspindlar 

Sedan måste jag ju ge er de här två också (nej, de ska inte tas på allvar):
Väldigt gullig spindel (jodå, sådana finns, tydligen)
Den svenska spindelkonspirationen


Kommentarer
Postat av: dakka

Fan vad coolt! :) Jag får lätt lite rysningar av spindlar, men det har blivit bättre på senare år. Nu är det bara de (relativt) stora som får det att krypa i mig.

2010-08-13 @ 02:12:40
URL: http://dakkster.wordpress.com/
Postat av: discount true religion jeans

Not sure that I could do the peas on toast bit…but I’m with you ont he chik patty!!

2010-09-03 @ 07:31:42
URL: http://www.jeansonlineclothing.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0