"Jag tänkte inte klippa till honom så hårt...."

Sveroks forum finns det just nu en tråd om Eon och dess skadesystem. Signaturen wallahad har skrivit "Så fort jag ser Eon så börjar jag tänka på Jungelboken och Baloo: 'Jag tänkte inte klippa till honom så hårt...'" och signaturen MoerdarN har svarat "Det var nog den bästa användningen av det citatet nånsin".

Jag har suttit och småskrattat åt det i ungefär tjugo minuter nu och kan inte göra annat än att hålla med.

För er som inte känner till Eon (ett av de största svenska bordsrollspelen inom fantasy-genren) ska jag försöka att med några korta rader sammanfatta skadesystemet. Skadesystemet i Eon är mer omfattande än i andra rollspel jag spelat. Det täcker allt från strider till klumpigheter och klanterier som en person kan råka ut för: alltså allt från effekten av ett svärdshugg till en stukad fot.

För att avgöra hur bra eller dåligt man lyckas med någonting slår man tre stycken sexsidiga tärningar (3T6, för att använda en bra rollspelsförkortning). Man kan slå fler eller färre, beroende på vad spelledaren (SL) bedömer att svårighetsgraden för handlingen är. Den går från mycket lätt (1T6) till mycket svårt (5T6).

Det finurliga med Eon är sedan att vid färdighesslag tillämpas ob-principen. Nej, det handlar inte om tamponger utan om obegränsade slag. Ob-principen innebär att man slår om varje sexa med två tärningar. Slår du en sexa tar du alltså den tärningen och en tärning till och slår igen. Jag försöker förtydliga med ett litet exempel:

Hazela vill få sin häst att hoppa över en omkullfallen trädstam. SL bedömer att det är ett normalsvårt färdighetsslag. Hazela har färdighetsvärde 14 i rida. Hazelas spelare tar fram tre tärningar och slår 3-3-6. Sexan slås om och utfallet blir 1-6. Den nya sexan slås även den om och utfallet blir 2-2. Slaget är avklarat och det är dags att räkna ihop resultatet. Treorna från den första omgången läggs till ettan från den andra och tvåorna från den sista, alltså 3+3+1+2+2, vilket är 11, vilket är mindre än 14. Effekten blir att Hazelas häst förstår precis vad Hazela vill att den ska göra och hoppar således över trädstammen.

För att sedan göra det hela ännu skojsigare finns det något som heter perfekta slag och fummel. För perfekta slag gäller att alla tärningar utom en (innan eventuella sexor slås om) ska vara ettor och resultatet måste vara under eller lika med karaktärens färdighetsvärde i den aktuella färdigheten.

För fummel gäller (enligt relgerna i boken) att två tärningar eller fler ska vara sexor, samt att resultatet är över karaktärens färdighetsvärde. Slår man 5T6 är det alltsp ganska stor sannolikhet att man fummlar, och eftersom det är lite tråkigt har vi en husregel i min spelgrupp: samma principer som för perfekta slag gäller, alla tärningar utom en ska vara en sexa.

Fummel och perfekta slag är kryddan, tjusningen och - i vissa fall - mardrömmen för alla spelare. Ett perfekt slag gör att karaktären lyckas exceptionellt bra med det hon vill försöka göra. Ett pefekt slag i färdigheten köra vagn kan t.ex. leda till att de resande kommer fram till sin slutdestination tidigare än beräknat, dragdjuren är fortfarande pigga och ingenting har gått sönder på vägen.

Ett fumlat slag kan i sin tur leda till att vagnföraren driver djuren för hårt, eller kör på någonting på vägen så att ett av vagnshjulen går sönder och de resande kommer ingenstans förrän hjulet är lagat. Givetvis är det också så att ju högre värde man slår över över färdighetsvärdet innebär ett värre fummel. Slår man t.ex. 10 över (24 på rida-slaget i Hazelas fall) händer det en mindre allvarlig sak än om man slår 20 över.

I Eons skadesystem innebär detta att vissa skadeeffekter kan bli extrema. Som när Cleo skulle hoppa ut från ett fönster på andra våningen, fumlade både hoppa-slaget och sedan tur-slaget (tur för att se om det stod t.ex. en vagn med hö under som hon kunde landa i) och landade med nacken först ner på den stenlagda innergården... enda anledningen till att Cleo inte dog var för att SL tyckte det var lite synd att ha ihjäl en karaktär som hunnit vara i spel i ungefär två timmar.

Sedan har vi ju det tillfället när min karaktär en gång skulle slå en elak rovriddare som tänkte göra diverse otäckheter med henne. Jag slog ett lyckat svärdslag, vilket innebar att jag träffade rovriddaren. Sedan, eftersom mina tärningar har lärt sig humor ifrån mig, blev resultatet i skada typ 1-2-2. När man ska slå skada vill man slå högt. Alla karaktärer har ett "skadevärde" som avgör hur mycket de tål. En rustining lägger till till det värdet och gör det svårare att bli skadad. Fem i skada är inte mycket, i synnerhet inte på en person som bär plåtrustning.

Det min karaktär lyckades med var ungefär att sikta, träffa och göra en liten, liten rispa i rustningen...

Detta är charmen med Eon! Var annars kan man få sådan spänning? Eller tja... det skulle ju kunna vara OS förstås och inte ens där går man säker: Anja Pärson fumlade ju först sitt åka skidor-slag under störtloppet, men som tur var slog hon perfekt ("perfade") på sitt tur-slag och fick en förhållandevis lycklig landning.

Och när ni träffar en person som talar om fummel och perfekta handligar på riktigt, då vet ni att den personen är rollspelare och också säkerligen spelat Eon, eftersom inget annat system jag känner till kan skapa sådana extrema skade-effekter! Vill ni läsa mer dumheter och osannolika handlingar från Eon rekomm
enderar jag er att läsa tråden jag länkat till ovan.


Mer perfekt än såhär kan det knappast bli!

Kommentarer
Postat av: Petter Nallo

Ahhh alla dessa många klockrena exempel om hur det kan gå i Eons värld. Undrar om det är många som kommer bli vilda nu när det tas bort fummel och perfekt i den fjärde upplagan.

2011-06-04 @ 23:26:26
URL: http://neobloggen.blogspot.com/
Postat av: Linn

Va? Men så kan ni väl inte göra? Vad ska vi ha att bli förbluffade/upprörda över då? ;)



Hur går det förresten med den fjärde upplagan? Jag har inte hört någonting, jag är nyfiken!

2011-06-29 @ 12:13:59
URL: http://knyttsak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0