Filmfunderingar

Kvällens inlägg tänkte jag ägna lite åt filmtankar.

Oscarsgalan är avklarad och Avatar fick välförtjänt en Oscar för visual effects (som för övrigt gjordes av Weta Digital, vilka även gjorde visuella effekter till Ringen-trilogin). Hade de inte fått en Oscar för det hade jag nog bojkottat Oscarsgalan för evig framtid (inte för jag såg den, för de har så konstig tidszon i USA, men ändå), för det var en välförtjänt Oscar. Avatar fick även en Oscar för Art Director och en för cinematografin.

Eftersom Harry Potter & Halvblodsprinsen (nedan förkortad HP6) också var Oscarsnominerad (men fick ingen) blev jag sugen på att leta fram releasedatumet för nästa del,Harry Potter & dödsrelikerna (nedan förkortad HP7). Det finns en officiell Harry Potter-filmsida, så jag tänkte att man kunde hitta informationen där snabbt och enkelt, vilket var jättefel tänkt. Det är möligt att informationen faktiskt finns där, men jag hittade inte den. När man behöver klicka runt så mycket är det inte värt att leta. Det enda jag faktiskt fick ut av den sidan var att HP6 nu är släppt på Blu-ray (vilket den gjorde redan innan jul, för jag fick den i julklapp).

Istället tänkte jag att jag borde kunna hitta informationen på Warner Bros hemsida, eftersom det är de som ger ut filmen. Det var ungefär lika fel tänkt. Deras sida är om möjligt ännu sämre än HP-sidan. Det enda jag fick fram var trailers för en massa filmer, men det var svårt att hitta information om kommande filmer.

Jag hittade det inte där heller, så tillslut googlade jag, och då fick jag upp det på IMDB (The Internet Movie Database). Där kan man läsa att den första delen (jo, HP7 görs i två delar, vilket jag personligen tycker är bra eftersom de då kan få med alla viktiga saker i sista boken utan att stressa igenom handligen eller göra filmen ruggigt lång) har premiär den 19:e novmeber 2010 och den andra delen har premiär i juli 2011. Kort och koncist. Nästa gång ska jag kolla deras sida direkt.

Nu tror ni kanske att jag skulle ha någon fin och vettig och helst och filosofisk poäng att sammanfatta allt detta med. Det har jag inte (ni kan få skriva en själv i kommentatorsfältet). Istället bjuder jag er på Harry Potter på fyra minuter. Har ni inte läst böckerna och ändå vill ta till er handlingen kan nu besparar er tre månaders effektiv läsning (fast böckerna är ju underbara, så jag tycker att ni ska läsa dem ändå). Enjoy!

http://www.youtube.com/watch?v=dEGinLEUfJw

Kommentarer
Postat av: Vronkan

http://www.moviezine.se är också ett bra sätt att hitta datum för kommande filmer. :)

2010-03-09 @ 08:40:31
URL: http://jvil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0