En dödsdom

Det är bara att inse fakta, min dator är gammal och jag kommer snart att behöva en ny. Det positiva är att teknikern faktiskt fixade fläkten. När jag fick hem datorn igen för någon dag sedan var den tyst och fin. Det negativa är att fläkten i fråga är integrerad med moderkortet, så när den väl lägger av kommer jag att behöva en ny dator.

Och det negativa slutar inte där, nej, för nu har den börjat få en annan egenhet för sig. "Ovanför" tangentbordet, mellan tangentbordet och skärmen, har jag en kontrollpanel där jag bland annat styr ljudet och kan sätta av och stänga på det trådlösa nätverkskortet. Den panelen har nu fått fnatt och gör lite som den själv vill: skruvar upp ljudet på max, sänker det ner i botten, stänger av högtalarna helt bara sådär lite spontant och sätter på och stänger av nätverkskortet efter eget behag. Och varje gång den gör det kommer givetvis en ruta upp på skärmen som visar hur högt eller lågt ljudvolymen ändras, eller att nätvärket är på/av. Inser ni hur frustrerande det är att sitta och jobba med datorn då? Eller spela spel?

Pappa föreslog att jag skulle göra en systemåterställning, ifall det var någon nyinstallerad uppdatering som krånglade, och det gjorde jag och när datorn startat om sig talade den om att det inte fungerade. Och nu idag låter fläkten igen, precis lika illa som den gjorde innan. Men panelen krånglar inte lika mycket. Den är fortfarande inte som den ska (den påstår att högtalarna är av fastän de inte är det, jag förstår inte riktigt hur det går ihop), men det är i alla fall bättre än igår. Så... jag måste tydligen välja mellan en skrammlande fläkt (och jag lovar, den skrammlar, i ordets rätta bemärkelse!) eller en ljudpanel med alldeles för mycket egenkaraktär.

Datorn fungerar att använda, men den är döende, helt enkelt. Och jag måste börja leta efter en ny dator innan den dör helt. Nya datorer kostar pengar. Och jag tvivlar på att jag kommer att hitta någon lika bra som den här, för det är en bästa dator jag någonsin haft! Men jaja, det är lika bra att börja leta, för jag vill gärna ha en ny innan den här lägger av.

Jag har i alla fall varit duktig och sparat alla mina viktiga filer på den bärbara hårddisken, inklusive mina tre år av The Sims-spelande. Det är mycket tid i ett kvarter, och det är det som skulle kännas mest surt om det skulle försvinna för alltid, det och mina foton (ja, och boken så klart, men den har jag sparad på fyra olika ställen, så jag är ganska garderad där, jag är nämligen inte helt naiv när det gäller digitalteknik, till skillnad från Carrie Bradshaw), så nu har jag gjort vad jag kunnat för att bevara allting. Mer än så kan man faktiskt inte begära.

Nu, om ni ursäktar, så ska jag gå och fortsätta excerpera metaforer från Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, och sedan ska jag åka ut till Olofslund och träna.

Kommentarer
Postat av: Linnea

sv: Det är säkert inget nytt för världen, men det är nytt för mig eftersom jag aldrig använt mig av en sådan frisyr innan så jag tyckte att det var spännande :)

2011-11-18 @ 20:45:41
URL: http://linnealujak.blogg.se/
Postat av: Lilitha

Haha, ja min dator går också på sista versen. Får hoppas att den håller ett tag till.



Hoppas att du haft en underbar helg söta du...

Kram Lilitha

2011-11-20 @ 13:20:20
URL: http://lilitha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0