Dagens fundering

Är det inte mer kränkande att klippa bort svarta och judisk-liknande dockor än att låta dem vara kvar? (Smygrasism, Disney?) Är inte själva poängen med ett jämlikt samhälle att tillåta alla former av människor - även stereotyperna?
 
Jag ser hellre Kalle Anka utan dockor än ingen Kalle Anka alls. Men jag tycker det är fruktasvärt tramsigt och den här diskussionen håller på att spåra ur. Lägg krutet på att lösa problemen där de verkligen finns istället.
 
En poäng till: tomteverkstaden är gjord på 1940-talet (rätta mig gärna om jag har fel) - är det inte att förstöra ett litterärt verk - om vi nu använder oss av det vidgade textbegreppet - och att nedvärdera dess litterära vädre? Ska vi klippa bort orcherna i Härskarringen också, bara för att de råkar ha svart hy och bo söderut?
 
 
 
Länken, till er som inte har hunnit uppdatera er: http://www.svt.se/kultur/film/disney-censurerar-i-kalle-ankas-jul

Kommentarer
Postat av: Gia

Jag bryr mig inte om just den här diskussionen. Men för att vidga det lite så tror jag att vi skapar fler motsättningar genom att hela tiden övertolka allting av rädsla för att någon ska ta illa upp och kanske anklaga oss för att vara rasistsympatisörer.

Svar: Jag tror det också. Sen är det iofs viktigt att poängtera i sammanhanget att det inte är SVT som censurerat, utan Disney. Men jag håller med. Det är att skapa problem som inte finns.
Knyttsak

2012-12-14 @ 23:43:18
Postat av: Chamilla Magnusson

Jag håller med, det har verkligen spårat ut nu. Snart kommer vi vara utlänningar i vårt eget land, skulle jag tro.
Tänk efter; för tio år sedan var det bestämmelser för att förbjuda att ha en svensk flagga på sin bil, motorcykel, husvagn eller hängandes på väggen där hemma. Samma tid började det diskuteras ifall man skulle sluta sjunga Sveriges nationalsång på skolavslutningarna, och om man ska sluta gå till kyrkan eftersom vissa av barnen inte får gå in för sina föräldrar. Under åren fram tills nu har man tagit bort ord som negerbollar och svene. Nu är det dax för våra traditioner att kortas in; midsommar som är för svensk med sina färger, svenska mat som köttbullar och fläsk, julens julbord för att det inte är "muslim, asiatisk, judisk vänliga". Där är säkert fler religioner som tar illa vid vad vi äter, gör och firar.
Så jag tror det, snart (kanske 15-20 år) är vi utlänningar i vårt eget land...
Det är sorgligt att det kommit till detta och att Sverige är ett så mesigt land.
Som med Tintin böckerna för ett tag sedan?! Varför? Det är en bok!! Ska vi förbjuda lärarlitteraturen vi har i skolan också för att de har bilder på folk av olika religion som de inte tycker om?

Gud hjälpe oss säger jag bara, gud hjälpe oss...

2012-12-19 @ 22:49:01
URL: http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0