En sån där dag...

Idag är en sån där dag då jag blir irriterad på mänskligheten i allmänhet och på personer med åsiktsinkontinens i synnerhet (och det är därför jag i regel undviker de långa nyhetssändningarna och bara skummar igenom morgontidningen). Här är mitt bidrag, med inspiration från dagens facebook-flöde och tidingarnas debattsidor:

Rakade armhålor. Liksom. Hur hemkst är det? Och ni män som gnäller på att det är osexigt kan ju tänka över det en gång till. Era håriga bröstkorgar är inte så jävla heta de heller. Men jag bryr mig inte. Det är varje persons val, och det tycker jag vi ska respektera, lika väl som vi respekterar hårfärger (jo, folk gnäller om det också, men de är oftast sånadär inskränkta, stela typer, så de behöver vi väl inte lyssna på?). Ärligt talat, släpp det nu, för fan!

Engelskan i svenskan. Ja, det svenska språket har fått ett ganska stort antal nyord från engelskan de senaste åren. I synnerhet inom vissa kretsar. Språkförsvaret är en av de dummaste sidor jag sett på länge. (Anledningen till att jag länkar den är för att komma upp i träffstatisiken på söksidor, hah!). Det är återigen ett utmärkt bevis på den länge missförstådda åsikten att det är orden som ger ett språk dess identitet. Felfelfelfel! Det är grammatiken. Att påstå att engelskan underminerar svenskan är sån bullshit att jag börjar morrar så fort jag läser det (i princip bokstavligen). Ta ett par kurser i språkhistoria och språksociologi, vet jag! Och titta i en etymologisk ordbok, i synnerhet under de sidor som börjar på be- och för-. Inte är det engleskan som påverkat de orden! Det här förtjänar ett längre inlägg, senare.

Vår vs. vinter "Buhuhu, nu blev det kallt och minusgrader igen". Ja? Vi bor i Sverige, det är mitten på mars, och vi har knappt haft någon snö det här året. Kan ni inte bara flytta till Thailand, så jag slipper höra det här gnället om vinter och snö och minusgrader vartenda år?! Ursäkta, men det börjar bli lite tjatigt.

Inställda tåg. Ja, vi vet. Största delen av det beror på att svenska tågnätet är nästintill överbelastat, för att fler åker kollektivt.

Reklam. Vi vet om att reklamer är tråkiga och fula, och anspelar på en massa könsroller och annat trams. Gör det bättre själv.

Dom, våran, egna En liten grammatiklektion angående pronomen: det heter vår (aldrig, aldrig våran i skrift!!!), och egna ska endast användas i plural-former (alltså ett ord syftar på flera saker av samma föremål, som stolar). Det heter alltså: min egen stol, men mina egna stolar. Dom, är talspråk och ska hållas där. Kan du ge de jordgubbarna till dem därborta. (Jo, jag vet att det är "acceptabelt" att skriva 'dom' i båda fallen, men det ser för jävligt ut. För övrigt är det också okej att skriva det brunnet istället för den brunnen, eftersom det finns i vissa svenska dialekter. Det ser lika jävligt ut och jag tror att ni förstår vart jag vill komma).

Melodifestivalen. Men snälla nån, "fel låt!" vinner alltid, det vet ni väl? (Jag tyckte iofs att rätt låt vann, men det är ju "så mainstream" i vissa delar av min umgängeskrets, så det får man ju inte tycka). Jag fattar inte att folk orkar ha den här diskussionen fortfarande.

Fattiga barn. Allt är alltid politikernas fel, det trodde jag vi hade lärt oss vid det här laget. Glöm inte vem det är som röstat fram dem! Men oavsett vem som vinner valet kommer det alltid att finnas familjer som har det svårt och jobbigt och är utsatta. Alltid, oavsett vilket politiskt parti som styr. För livet är inte rättvist. Deal with it.


Och för övrigt är väl ni glada och nöjda nu, ni som tyckte att det skrevs för mycket om prinsessan Estelle för några veckor sedan? Rapport klockan sex rapporterade nämligen både om kärnvapen i Iran och tortyr mot fångar i Syrien. Var det så jobbigt med ett par dagars glädje? (Och jag syftar givetvis på det här inlägget. Ibland är det sorgligt att inse att man har rätt).

Nu tänker jag fortsätta mitt bidrag till ungdomens förfall och sätta mig och spela Sims. Där får jag själv bestämma. Mer eller mindre.

Kommentarer
Postat av: Korpöga

Ja! Tack! Du satte ord på mina tankar!

Kunde inte sagt det bättre själv. Speciellt less är jag på vädersnacket. Jag såg Jerry Seinfeld föra året och han drog något skämt om att så fort vädret ändrade sig sa folk "can you believe this weather!" och han svarade "Yes, yes I can" samma väder varje år... samma trams. Och så är det med mycket här i världen "kan du förstå att den där låten vann" - "ja, det kan jag, jag har en hjärna"



Jag önskar dig en trevlig torsdag och så helg på det :)

Kramar!

2012-03-15 @ 14:48:32
URL: http://www.cetaceandream.blogspot.com
Postat av: Månhäxan

Det var ett inlägg det rök om må jag säg...;) Men oj, så rätt du har...Vissa dagar kan man ta allt det där, men ibland måste man bara få kräka ur sig....

Hoppas du får en underbar helg...:)

2012-03-16 @ 15:59:52
URL: http://themoonwitch.blogg.se/
Postat av: Marcus

"oavsett vem som vinner valet kommer det alltid att finnas familjer som har det svårt och jobbigt och är utsatta. Alltid, oavsett vilket politiskt parti som styr. För livet är inte rättvist. Deal with it."



Varför ska man acceptera det någonsin, speciellt i ett av världens rikare och mest "välfungerande" länder på vår planet. Cynisk bild du har där, Ingen människa skulle pga av ekonomiska skäl behöva lida om vi haft en fördelningspolitik som inte utelämnat dem.



Hehe, var inte min tanke att inleda mitt besök såhär. Men nu har jag hittat hit!



Mvh

2012-03-29 @ 14:13:12
Postat av: Linn

Marcus: jag säger att vi måste acceptera det, men det kommer alltid att finnas skillnader, för att människor är som de är. Och jo, jag har nog en ganska cynsik bild av mänskligheten, men se dig omkring, så inser du att det kanske inte är så konstigt ;)



För övrigt tycker jag att kommunismen fortfarande är det bästa sättet att leva (en del av den: jag känner mer än du, så jag ger en del till dig så vi har lika mycket). Tyvärr är det inte applicerbart på den mänskliga arten, eftersom vi är för egoistiska.



Välkommen hit =)

2012-04-12 @ 17:10:20
URL: http://knyttsak.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0